Terveisiä EduFuturan johtoryhmän kokouksesta 2.11.

EduFuturan johtoryhmä kokoontui 2.11. Jamkin Rajakadun kampuksen Kasvosalissa. Teemoina oli Keski-Suomen yrittäjien Keski-Suomen elinkeinolupaus, jonka kaikki EduFutura-oppilaitokset ovat allekirjoittaneet, sekä EduFuturan vuonna 2025 alkava uusi strategia.

EduFutura ja oppilaitokset sitoutuvat Keski-Suomen elinvoimalupaukseen

Keski-Suomen elinvoimalupausta oli esittelemässä Keski-Suomen yrittäjien toimitusjohtaja Sanna-Mari Jyräkoski. Elinvoimalupaus koostuu kymmenestä kohdasta, joista EduFuturaa koskettaa etenkin toimiva vuoropuhelu, osaava työvoima, jatkuva oppiminen ja polut yrittäjäksi sekä TKKI-toiminta. EduFutura ja oppilaitokset sitoutuvat elinvoimatekojen positiiviseen viestintään omissa viestintäkanavissaan.

Elinvoimalupauksen kohdat elävät jo vahvasti etenkin EduFuturan työelämäpalvelumallin kehittämisessä. Keski-Suomen keskuskauppakamarin Ari Hiltunen kertoi EduFuturan työelämäpalvelumalliryhmän järjestämästä tilaisuudesta Keski-Suomen alueen HR-vaikuttajille 12.10.2023. Paikalla oli edustettuna 16 paikallista yritystä, joilla oli monenlaisia tarpeita ja toiveita oppilaitosten suuntaan. Yrityksiä kiinnosti niin opiskelijoiden rekrytointi, nykyisen henkilöstön kouluttaminen kuin myös erilaisen kehitystyö, kuten InnoFlash-viikot tai TKI-palvelut.

Keskustelussa nousi esiin myös oppilaitosten jatkuvan oppimisen tarjonta. Yrityksillä on paljon osaamiseen liittyviä tarpeita, joissa oppilaitosten palveluita ja yhteistyötä kannattaa hyödyntää. Alueella tulisikin kartoittaa yritysten osaamistarpeita. Asia siirretiin Keski-Suomen kauppakamarin osaamisvaliokunnan asialistalle, joka kokoontui 8.11.2023.

EduFuturan strategialta 2025 odotetaan konkretiaa ja rajaamista

EduFuturan nykyinen strategiakausi päättyy vuoden 2024 loppuun. Vuoden 2025 alusta alkaa myös opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulujen uusi sopimuskausi, joka vaikuttaa myös EduFuturan strategiatyöhön. Kokouksen osallistujat jaettiin kolmeen ryhmään pohtimaan EduFuturan tulevaisuutta vuodesta 2025 eteenpäin.

Ryhmät oli jaettu teemoittain: tutkintoon johtava koulutus, elinkeinoelämä ja yhteistyö sekä palvelut ja tilat. Ryhmätyöskentelyssä nousi keskeisenä esiin yhteistyön syventäminen selkeiden tavoitteiden kautta. Uuteen strategiaan toivotaankin rajaamista ja konkretiaa.

Strategiatyö jatkuu joulukuussa johdon strategiatapaamisella ja tammikuussa koko johtoryhmän strategiatyöpajalla. Marraskuun johtoryhmän ryhmätyöskentelyn tuloksia hyödynnetään jatkotyössä.

Johtoryhmä kokoontuu seuraavan kerran 9.2.2024.

EduFutura osallistui Jamkin InnoFlash-viikkoon tulevaisuuden osaamistarpeita kartoittavalla toimeksiannolla

Jyväskylän ammattikorkeakoulun InnoFlash-viikko järjestettiin jälleen 6.-10.11. InnoFlash-opintojaksolla opiskelijat luovat tiimeinä asiakaslähtöisiä ratkaisuehdotuksia työelämän aitoihin haasteisiin. Opintojaksolla opittuja innovointi-, suunnittelu- ja ratkaisumenetelmiä voi hyödyntää sekä työelämässä että myöhemmin opinnoissa. EduFutura haastoi opiskelijat pohtimaan sitä, millaisia osaamistarpeita tulevaisuudessa on ja miten EduFutura voisi tukea opiskelijoita muuttuvassa maailmassa samalla kehittäen Keski-Suomen aluetta yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa.

EduFuturan toimeksiantoa oli ratkaisemassa kaksitoista monialaista tiimiä. Päätöspäivänä kullakin tiimillä oli viisi minuuttia aikaa pitchata ideansa toimeksiantajille. Tiimeistä valittiin kolme pitämään pidemmät, kymmenen minuutin esitykset innovaatioistaan. Lopulta valittiin voittajatiimi, joka palkittiin makeasti EduFutura-kangaskasseilla ja suklaalevyillä. Kaikki tiimit olivat oivaltavasti löytäneet melko abstaktista ja pohdiskelevasta toimeksiannosta konkreettisia tarttumakohtia, joita olivat lähteneet kehittämään. Erityisesti kiitosta sai opiskelijoiden loistavat esiintymistaidot.

Opiskelijoita luokkahuoneessa
InnoFlashissa opiskelijat työskentelevät monialaisissa tiimeissä viikon ratkaisten toimeksiantajien haasteita. Opintojakso on pakollinen kaikille Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kuva: Jouni Huotari

Kaikissa tiimeissä ja tehdyissä kartoituksissa nousi esiin, etteivät opiskelijat tunne EduFuturaa lainkaan. Markkinoinnin ja erityisesti sosiaalisen median kanavien puutetta ihmeteltiin ja tähän saatiin monta kehitysideaa.

Kärkikolmikossa opiskelijoita ja työelämää lähentäviä innovaatioita sekä opintojaksoja suositteleva tekoäly

Kolmen parhaan idean joukkoon valittiin innovaatio yhteisestä alustasta, joka toisi yhteen niin opiskelijat, oppilaitokset kuin työnantajatkin. Tiimin kyselyissä oli ilmennyt, että useiden järjestelmien käyttö kuormittaa opiskelijoita ja niiden keskittäminen voisi helpottaa esimerkiksi opiskelijoiden ja harjoittelijoita etsivien työnantajien kohtaamista. Toinen kolmen parhaan joukkoon valittu idea oli chatbot, joka suosittelisi opiskelijoille juuri hänen opintoihinsa sopivia kursseja. Esitys vakuutti konkreettisuudellaan, sillä tiimi oli luonut chatbotista jo valmiin mallin esitykseen.

Voittajaideaksi valikoitui työelämän kanssa yhdessä räätälöitävä koulutuspaketti, jonka opiskelijat voisivat suorittaa parantaakseen työllistymismahdollisuuksia. Idea oli esityksistä kaikista pisimmälle viedyin ja realistisin toteuttaa. Työelämän tarpeita palvelevia koulutuspaketteja voitaisiin muodostaa jo EduFuturan nykyisestä opintotarjonnasta.

Kaiken kaikkiaan InnoFlash-viikko oli EduFuturalle todella antoisa ja antoi paljon syötteitä, joita lähteä kehittämään. Opiskelijoiden innovatiivisuus ja innostus tarttui myös toimeksiantajiin viikon aikana. EduFutura jatkaa mielellään myös tulevaisuudessa yhteistyötä InnoFlashin kanssa uusien toimeksiantojen merkeissä.

EduFutura-opintojaksojen suosio kasvoi lukuvuonna 2022-2023

EduFutura-ristiinopiskelun tilastot lukuvuodelta 2022-2023 ovat valmistuneet. Tilastot esittelee ilmoittautumisia EduFuturan opintotarjottimen kursseille sekä suoritettujen opintopisteiden määrä.

Tilasto lukuvuoden 2022-2023 ristiinopiskelusta.
Lukuvuoden 2022-2023 ristiinopiskelutilastot

Gradian työelämä- ja korkeakouluviikko toi suorituksia Jamkiin

Eniten ristiinopiskelua tehdään Gradiasta Jamkiin, mitä selittää Gradian ja Jamkin tiivis yhteistyö etenkin lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden työelämäviikolla.

Työelämäviikolle osallistuu 800 lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa Gradia-päivälukioista. Ohjelmassa on kaksi päivää tutustumista työelämään ja kolme päivää yritysten ja organisaatioiden tarjoamien haasteiden ratkomista tiimeittäin Jamkin toteuttamalla InnoFlash -opintojaksolla.

Korkeakouluviikolla taas Keski-Suomen lukiolaiset saavat tuntumaa Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Jyväskylän yliopiston ja Humanistisen ammattikorkeakoulun opintoihin. Keväällä 2023 Keski-Suomen korkeakouluviikkoon ilmoittautui mukaan 16 lukiota Keski-Suomen alueelta.

Korkeakouluviikolla lukion opiskelijat suorittavat yhden korkeakouluopintojakson. Opintojen laajuus on 1-2 opintopistettä, ja ne toteutetaan pääosin verkko-opetuksena. Lähes puolet korkeakouluviikon osallistujista tulevat Gradia-lukioista.

Viime lukuvuonna EduFutura-opintotarjottimella oli ennätysmäärä opintojaksoja tarjolla

Opintojaksoja oli tarjolla yhteensä 230 lukuisilta eri aloilta. Tarjonnasta löytyy siis varmasti jokaiselle jotain, mikä voisi tukea omia opintoja tai auttaa tulevaisuuden urasuunnitelmissa.

Ristiinopiskelu auttaa opiskelijoita luomaan juuri itselleen sopivan, joustavan opintopolun, kun opintotarjontaa on laajennettu myös muihin oppilaitoksiin. Osaamista voi täydentää myös Gradian lyhytkoulutuksilla, kuten hygienia- tai anniskelupassikursseilla, joista ei saa opintopisteitä, vaan arvokkaan todistuksen osaamisesta, josta voi olla hyötyä esimerkiksi työnhaussa.

Kuvassa esitetty lukuvuosien 21-22 ja 22-23 ristiinopiskelutilastot vertailtuna.
Lukuvuosien 2021-2022 ja 2022-2023 lukuja vertailtuna.

Sujuvat siirtymät helpottavat ristiinopiskelua

Vuonna 2023 EduFutura-yhteistyössä on panostettu yhtenä pääkohteena juuri sujuviin siirtymiin oppilaitosten välillä sekä niin opiskelijan ohjaukseen kurssille ilmoittautuessa ja osallistuessa kuin henkilökunnan ohjeistamiseen siitä, miten toisten oppilaitosten opiskelijoita kunkin oppilaitosten järjestelmissä käsitellään, jotta yhteistyö olisi mahdollisimman sujuvaa.

Lue lisää Siirtymät ja ohjaus -työryhmän toiminnasta täältä.

Ehdota EduFutura-palkintojen saajia

EduFutura haluaa jälleen palkita EduFutura-yhteistyön edistäjiä ja toiminnan kehittäjiä. Tänä vuonna palkinnot jaetaan Suomalaisen musiikin juhlassa 8.12. Nyt on aika ehdottaa palkinnon saajia työkavereista, yhteistyökumppaneista ja opiskelijoista tunnustuksena EduFutura-teoista ja yhteistyöstä.

Palkintokategoriat ovat seuraavat:

  • Vuoden EduFutura -teko Jamk
  • Vuoden EduFutura-teko JYU
  • Vuoden EduFutura -teko Gradia
  • Vuoden EduFutura -opiskelija
  • Vuoden EduFutura -kumppani

Vuoden EduFutura -tekoon voit siis ehdottaa kunkin organisaation sisältä palkinnon saajaa. Palkinnon saaja voi olla niin henkilökunnan kuin opiskelijoiden joukosta tai vaikkapa projekti, hanke tai kokonainen tiimi.

Vuoden opiskelija voi puolestaan olla joko Gradian, JYUn tai Jamkin opiskelija.

Yhteistyökumppaniksi voit ehdottaa mitä tahansa tahoa, joka on kuluneen vuoden aikana ollut huomattavissa määrin EduFuturan toimintaa tukemassa.

Ehdota palkinnon saajia tällä lomakkeella.

Ehdotuksia otetaan vastaan 14.11. asti.

EduFutura Jyväskylän ja Keski-Suomen hyvinvointialueen yhteistyölle koordinaatioryhmä

EduFuturan yksi keskeisimmistä tavoitteista on vaikuttava TKKI-yhteistyö Keski-Suomen hyvinvointialueen kanssa. Tätä tehtävää edistämään on perustettu EduFutura-Keski-Suomen hyvinvointialue -koordinaatioryhmä (EF-HYVAKS -koordinaatioryhmä). Ryhmä kokoontui ensimmäisen kerran keskiviikkona 11. lokakuuta.

EF-HYVAKS -koordinaatioryhmän tehtävänä on ylläpitää ja edistää kokonaiskuvaa EduFutura-oppilaitosten ja Keski-Suomen hyvinvointialueen TKKI-yhteistyöstä. Tavoitteena on tukea, reagoida ja vaikuttaa organisaatioiden ja yhteistyön tavoiteisiin pidemmällä aikavälillä. Lisäksi tavoitteena on vaikuttaa päätöksentekoon; puoltaa osapuolille strategisesti merkittäviä hankehakemuksia, ottaa kantaa erilaisiin asioihin ja välittää tietoa TKKI-neuvottelukunnalle. EF-HYVAKS -koordinaatioryhmä kokoontuu noin puolen vuoden välein.

Yhteistyön puitteissa EduFutura tukee Keski-Suomen hyvinvointialuetta henkilöstön kouluttamisessa ja toteuttaa yhteisiä hankkeita

Keski-Suomen hyvinvointialueen toiminta käynnistyi vuoden 2023 alussa ja tässä vaiheessa organisaatioon on luotu henkilöstöohjelma ja johdon koulutukset on aloitettu. Koulutuksesta vastaa HYVAKS-Akatemia, jolle EduFutura tarjoaa jatkossa tukea, osaamista ja palveluita.

”Hyvä ja vaikuttava arki -Keski-Suomen hyvinvointialueen osaamisen, palveluiden ja teknologioiden innovaatioalusta -hanke” haki rahoitusta 16.10.2023 päättyneessä hankehaussa toimintalinjasta EAKR 1.1 Tutkimus- ja innovointivalmiuksien ja kehittyneiden teknologioiden käyttöönoton parantaminen. Hankkeen kesto on 1.1.2024 – 31.8.2026.

Hanketta on valmisteltu kahden vuoden ajan. Toimijoina ovat EduFutura Jyväskylä oppilaitokset; Jyväskylän ammattikorkeakoulu (päätoteuttaja), Jyväskylän yliopisto (osatoteuttaja), Koululutuskuntayhtymä Gradia (osatoteuttaja) sekä Keski-Suomen hyvinvointialue (osatoteuttaja). Hanketta tukevat myös aiesopimuksen antaneet yritykset ja Business Jyväskylä, Keski-Suomen Yrittäjät sekä Innovestor.

EduFutura-HYVAKS -koordinaatioryhmä tukee ”Hyvä ja vaikuttava arki – Keski-Suomen hyvinvointialueen osaamisen, palveluiden ja teknologioiden innovaatioalusta” -hankkeen tavoitteita ja puoltaa vahvasti sen toteuttamista ja maakunnallisen innovaatioalustan kehittämistä yhdessä elinkeinoelämän kanssa.

Vaikuttava yhteistyö Keski-Suomen hyvinvointialueen kanssa on EduFuturan prioriteetti. EduFutura haluaa tukea erityisesti tulevaisuuden tutkimus- ja opetus (hoiva)koti Living Lab -konseptin toiminnan käynnistämistä Kypärämäessä ja tarjoaakin määräaikaiseen projektipäällikön tehtävään 50-80% työpanosta vuoden 2024 loppuun. Sisäinen rekrytointi tehtävään käynnistetään EduFutura-oppilaitoksissa mahdollisimman nopeasti.

Lisätietoja antaa ryhmän puheenjohtaja Leena Liimatainen,
kehitysjohtaja, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
+358 40 821 9435
leena.liimatainen@jamk.fi

EduFutura tapasi Keski-Suomen alueen HR-edustajia torstaina 12.10.

EduFutura-oppilaitosten asiakkuus- ja työelämäasiantuntijat tapasivat Keski-Suomen alueen työelämätoimijoiden HR-edustajia torstaina 12.10. Tapaaminen oli osa EduFuturan työelämäpalvelumallia, joka kehittää EduFutura-oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä. Paikalla oli edustajia Keski-Suomen hyvinvointialueelta sekä noin kymmenestä Keski-Suomen alueen yrityksestä.

Tapaamisen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia toiveita yrityksillä on EduFutura-yhteistyölle sekä kertoa EduFutura-oppilaitosten moninaisesta tarjonnasta työelämälle. Kipinä tapaamiselle syntyi jo keväällä 2023 Keski-Suomen kauppakamarin tapaamisessa, kun osallistujat tunnistivat tarpeen sekä paikallisen HR-verkoston muodostamiselle että oppilaitosyhteistyön sujuvoittamiselle.

Tapaamisen alussa Valtran henkilöstöjohtaja Hanna-Riikka Luhtala piti inspiroivan puheenvuoron siitä, miten Keski-Suomen alue tarvitsee yhteistyötä ja verkostoa nimenomaan yritysten henkilöstöhallinnossa. Yhteistyöllä on merkittävä vaikutus niin alueen veto- kuin pitovoiman kasvattamisessa. Luhtala toivoi, ettei jokaisen tarvitsisi puurtaa omassa poterossaan, vaan verkoston kautta henkilöstöhallinnossa työskentelevät voisivat saada neuvoa ja vertaistukea muilta alueen toimijoilta, jotka kenties kamppailevat samojen haasteiden kanssa.

Tapaamisen työpajaosuudessa toimijat pääsivät keskustelemaan toiveistaan ja odotuksistaan EduFuturaa kohtaan. Työskentelyssä nousi esiin erityisesti toive oppilaitosyhteistyön selkiyttämisestä niin, ettei yrityksen tarvitse olla kaikkiin kolmeen oppilaitokseen erikseen yhteydessä, vaan palveluita voisi saada selkeämmin yhteisestä kanavasta.

Ihmisiä istumassa ja juttelemassa pöytien ääressä.
Työpajassa käytiin vilkasta keskustelua.

Erityisenä haasteena koettiin tiedonkulku eli se, ettei yritykset tiedä, kehen olla yhteydessä ja toisaalta se, että opiskelijat eivät tiedä yrityksistä ja Keski-Suomen alueen työllistymismahdollisuuksista tarpeeksi. EduFuturalla onkin oiva mahdollisuus rakentaa mahdollinen rajapinta opiskelijoiden ja työelämän yhteen saattamiseksi muuta oppilaitosten asiantuntijuutta, kuten tutkimus- ja koulutusmahdollisuuksia unohtamatta, sillä EduFutura-oppilaitoksilla on paljon tarjottavaa työelämälle niin koulutettavan työvoiman, henkilöstön koulutuksen, uusien näkökulmien kuin tutkitun tiedon tarjoamisen merkeissä.

Tapaamisen päätti Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen, joka esitti mielenkiintoisia tilastoja siitä, että alle kolmasosa korkeakouluopiskelijoista jää Keski-Suomen alueelle valmistumisen jälkeen. Tässä on selkeä kehityskohta, johon myös EduFutura on sitoutunut tarttumaan strategiansa yhteiskunnallisella lupauksella. Lopuksi Hiltunen tiedusteli osallistujien halukkuutta perustaa verkostoa yritysten HR-toimijoiden välillä ja ehdotus sai kannatusta osallistujissa. Halu yhteistyön jatkamiselle on kova ja EduFuturaa toivottiin myös tulevien tapaamisten koordinoijaksi.

EduFutura-projektien kuulumisia projektipäivästä 21.9.

EduFutura kehittämisohjelmien puheenjohtajat, projektien omistajat ja projektipäälliköt kokoontuivat torstaina 21.9. Gradia Priimuksessa kertomaan projektien tämänhetkisestä tilanteesta. Projektit käynnistyivät vuoden 2023 alussa EduFuturan konseptin uudistamisen yhteydessä ja niitä on edistetty koko vuoden ajan.

Kevät meni lähinnä projektien järjestäytyessä, kun kolmen oppilaitoksen toimijat tutustuivat toisiinsa ja toimintatapoihinsa, mutta nyt projekteilla oli esitettävänä myös konkreettisia edistysaskeleita ja suuntaviivoja loppuvuodelle.

Yksilölliset, joustavat ja laadukkaat opintopolut

Siirtymät ja ohjaus -projekti on edistynyt hyvin jo aiemmin ennen konseptiuudistusta tehdyn työn pohjalta. Vuoden 2023 aikana ristiinopiskeluohjeita on ajantasaistettu ja tietoa jaettu niin opiskelijoille, opinto-ohjaajille kuin oppilaitosten EduFutura-yhteyshenkilöille. Myös ohjausvastuita on tarkennettu. Opintotarjottimen kehitystyö jatkuu edelleen toivottavasti uudella alustalla, kun EduFuturan verkkosivujen uudistamistyö etenee.

EduFutura Sport Path -projekti on edennyt sutjakkaasti työelämäprofessori Sami Kalajan käsissä. Tarkoituksena on kaksoisuran mahdollistaminen eli kilpaurheilun ja tutkinnon suorittamisen yhdistäminen. Urheilijaopintoja on kehitetty SAM Europe (Student Athletes Erasmus+ Mobility in Europe) hankkeessa ja tavoitteena onkin tehdä EduFutura-oppilaitosten urheilijaopinnoista niin houkuttelevia, että myös kansainväliset kilpaurheilijat haluavat tulla Jyväskylään opiskelemaan.

Tutkintoon johtava koulutus – työnjako ja profiilit -projekti on edennyt lähetekeskusteluna, joka käytiin viimeisimmässä EduFutura-johtoryhmän kokouksessa 23.8. Projektiryhmä jatkaa kehitystyötä edelleen lähetekeskustelun pohjalta.

EduFutura Koodarikoulusta kuultiin kuulumisia taustatutkimuksen etenemisestä. Projektin varsinainen suunnittelu käynnistetään taustatutkimuksen pohjalta vuoden 2024 aikana.

Kilpailukykyä ja elinvoimaa tulevaisuuden osaamisella ja työelämäpalveluilla

Työelämäpalvelumalli -projektin työskentely on edennyt hyvin ja seuraavaksi tarkoituksena on kuulla työelämän edustajia heidän tarpeistaan Keski-Suomen alueen pk-yritysten HR-toimijoiden yhteisellä tapaamisella lokakuussa.

Tutkimushoivakoti / Living Lab on yhdessä hyvinvointialueen kanssa toteutettava projekti, joka käynnistyy kunnolla syksyllä pidettävässä kick off-tapaamisessa hyvinvointialueen edustajien kanssa. Tapaamisessa on tarkoitus selvittää hyvinvointialueen ajatuksia tutkimushoivakodin strategiaan liittyen ja löytää sekä hyvinvointialuetta että EduFutura-oppilaitoksia palvelevaa toimintaa, jota lähdetään toteuttamaan yhteistyössä.

Toinen projektin painopiste on sotealan työllistyminen ja pitovoiman vahvistaminen. Tarkoituksena on kehittää toimiva suoraviivainen polku harjoittelusta rekrytointiin sotealan opiskelijoille. Työn alla on myös ulkomaalaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelu- ja myöhemmin työllistymismahdollisuuksien kehittäminen Jyväskylän ammattikorkeakoulun SaSU-hankkeen tiimoilta.

Projektit ovat kaiken kaikkiaan edenneet suunnitellusti

Projektipäivässä kuultiin, että projektiryhmien toiminta on edennyt toivotulla tavalla. Projektien kuulumisista on pääteltävissä, että kolmen oppilaitoksen yhteistyö on tuottanut hedelmällisiä tuloksia, joista on hyvä jatkaa käytännön toteutukseen. Vähitellen EduFutura-yhteistyö alkaa näkyä Jyväskylän alueella muutenkin kuin kolmen EduFutura-oppilaitoksen opiskelijoille tarjottavina ristiinopiskelumahdollisuuksina.

Seuraava projektipäivä järjestetään 29.11.2023.

MOVIn edistyneen tason suomen kursseilla vielä paikkoja

Hei sinä suomenoppija!

Jamkin, JYU:n ja Gradian opiskelijat ovat tervetulleita Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksen (MOVI) järjestämille edistyneen tason suomen kursseille. Tänä syksynä meillä on tarjolla Opiskeluelämän suomea (alkaa 6.9.->) ja Yhteiskunnan suomea (11.9.->). Kurssien laajuus on 70 tuntia ja opetuskieli on suomi.

Haluatko lukea ja keskustella suomeksi ajankohtaisista asioista? Oletko kiinnostunut puhekielestä ja sen ilmiöistä? Aiotko hakea töitä ja haluaisit tehdä oman suomenkielisen cv:n tai video-cv:n?

Liity Yhteiskunnan suomea -kurssille 11.9. alkaen! Kurssi soveltuu sinulle, jonka suomen kielen taito on noin B1-tasolla. Kurssin tavoitteena on B2-kielitaito. Kurssin 70 opetustunnin aikana muun muassa tutustutaan tarkemmin suomen puhekieleen, seurataan suomenkielisiä medioita ja yhteiskunnan tämänhetkisiä tapahtumia ja keskustellaan niistä sekä opitaan työnhakemisesta ja työskentelystä Suomessa.

OPINTOJAKSON TOTEUTUS: 11.9.–8.12.2023

OPETUSAJAT: ma klo 14.15–15.45; ke klo 10.15–11.45; pe klo 12.15–13.45

ILMOITTAUTUMINEN: 14.8.–4.9.2023 (jälki-ilmoittautuminen 18.9.2023 asti)

Ilmoittaudu tästä

Haluatko keskustella omasta opiskelustasi tai työstäsi sekä tulevaisuuden suunnitelmistasi suomeksi? Entä tutustua suomalaiseen opiskelukulttuuriin tarkemmin?

Jos kyllä, tervetuloa mukaan Opiskeluelämän suomea -kurssille! Kurssi alkaa 6.9., ja kurssille ehtii vielä mukaan, jos ilmoittaudut nopeasti! Kurssi on sinulle sopiva, jos kielitaitotasosi on A2-tasolla. Kurssin tavoitteena on B1-tason kielitaito eli itsenäisen kielenkäyttäjän taitotaso. Kurssin 70 opetustunnin aikana harjoitellaan muun muassa omasta opiskelusta tai työstä kertomista. Kurssilla tarkastellaan ajankohtaisia tekstejä ja videoita, jotka liittyvät omaan elämään ja/tai opiskeluun. Kurssilla tehdään myös projektityö.

OPINTOJAKSON TOTEUTUS: 6.9.–1.12.2023

OPETUSAJAT: ti 10.15–11.45; ke 10.15–11.45; pe 8.15–9.45

ILMOITTAUTUMINEN: 14.8.–30.8.2023 (jälki-ilmoittautuminen 12.9.2023 asti)

Ilmoittaudu tästä

 

Kysymyksissä ota yhteyttä s2-movi@jyu.fi.

Terveisiä EduFuturan johtoryhmän kokouksesta 23.8.

EduFuturan johtoryhmän syksyn ensimmäinen kokous järjestettiin 23.8. Jamkin Rajakadun kampuksen Kasvosalissa. Jyväskylän yliopiston uusi rehtori Jari Ojala osallistui ensimmäistä kertaa johtoryhmän kokoukseen.

Hallitusohjelmalla ei suuria vaikutuksia yhteistyöhön

Jo kesällä 14.6. pidetyssä johtoryhmän kokouksessa keskustelua herättänyt tuleva hallitusohjelma on nyt julkaistu ja oppilaitokset ovat perehtyneet siihen. Näillä näkymin korkea- tai toiselle asteelle ei kohdistu leikkauksia. Hallituksen budjettiriihi tuo vielä tarkennuksia ja muutoksia linjauksiin.

Katsaus yhteistyöhön Keski-Suomen hyvinvointialueen (HYVAKS) kanssa

Pasi Raiskinmäki antoi tilannekatsauksen EduFutura-oppilaitosten ja Keski-Suomen hyvinvointialueen yhteistyöstä. EduFutura näyttäytyy hyvinvointialueelle yhtenäisenä ja hyvänä mahdollisuutena tehdä monipuolista yhteistyötä.

EduFutura/HYVAKS koordinaatioryhmän ensimmäinen epävirallinen tapaaminen oli 22.6. Tapaamisessa kuultiin alustavasti hyvinvointialueen tarpeista ja meneillään olevasta osaamisen kehittämisen tarpeiden kartoituksesta. EduFutura-yhteistyöstä esiteltiin uuden konseptin mukaiset kehittämisohjelmat ja projektit, erityisesti rakenteilla olevat työelämäpalvelumalli sekä Tulevaisuuden opetushoivakoti- Living Lab konsepti.

EF/HYVAKS koordinaatioryhmä nimetään ja ensimmäinen virallinen kokous sovitaan syyskuulle 2023. Koordinaatioryhmä suunnittelee ja kokoaa hyvinvointialueella tunnistettujen tarpeiden pohjalta operatiivista TKKIO yhteistyötä EduFutura oppilaitosten ja hyvinvointialueen kesken.

EduFutura budjetti 2024

Anu Tokila esitteli EduFuturan budjettia, josta on kuluvan vuoden heinäkuuhun mennessä käytetty vajaa kolmannes. Uudet kehittämisohjelmat ovat käynnistyneet hiljalleen ja syksyn aikana on odotettavissa enemmän kuluja projekteille, jolloin kuluvan vuoden toteumaksi odotetaan 80–90 % kokonaisbudjetista. Johtoryhmä hyväksyi vuoden 2024 yhteiseksi toimintabudjetiksi 540 000 euroa eli 180 000 euroa/organisaatio.

Lähetekeskustelu: Tutkintokoulutuksen profiili, selkeä työnjako ja opintotarjonnan strateginen kehittäminen

Minna-Maaria Hiekkataipale käynnisti lähetekeskustelun toteamalla, että pienellä alueella resursseja kannattaa käyttää viisaasti ja oppilaitosten ja alueen kilpailukykyä tulisi edistää yhteistyössä. Suomessa eri alueilla tehdäänkin jo laajaa yhteistyötä korkeakoulujen välillä.

Avaus herätti sekä kritiikkiä että innostusta. Toisaalta koettiin, että oppilaitosten tutkintojen rakenteet ja OPS-työskentely vaikeuttavat osaltaan yhteistyötä ja niiden yhteen sovittelu voi olla kankeaa. Pelätään myös, että opiskelijat voivat olla konservatiivisia ja hakeutua oman oppilaitoksen ja omien opiskelijoiden kursseille. Toisaalta taas tutkintoihin liittyvän tarjonnan yhtenäistämisellä päästäisiin todelliseen, aikaa ja resursseja aidosti säästävään yhteistyöhön, jota on tavoiteltu EduFuturan toiminnan alusta alkaen. Syvempää yhteistyötä tulisi kuitenkin rakentaa johtamisen, ei vapaaehtoisuuteen perustuvan innostuksen mukaan.

Johtoryhmä kokoontuu seuraavan kerran 2.11.

EduFutura-soutu käytiin Jyväsjärvellä 29.8.2023

Jyväskylän seudun koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden EduFutura-soutu kirkkovenesoutukilpailu järjestettiin Jyväsjärvellä tiistaina 29.8. Edellisestä soutukilpailusta oli kulunut jo olympiadi, sillä koronapandemian takia kisa järjestettiin edellisen kerran vuonna 2019.

Sää suosi soutajia, joita oli viisi kirkkoveneellistä. Osallistujia oli Gradiasta, Ilmasotakoulusta, Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, Jyväskylän yliopistosta ja VTT:ltä. Myös Korpilahden Humanistisesta ammattikorkeakoulusta oli henkilöstöä paikalla, mutta ei kokonaista veneellistä.

Voiton vei ylivoimaisesti Gradian joukkue ajalla 25 minuuttia 49 sekuntia. Toisesta sijasta käytiin kiihkeä kirikamppailu Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Ilmasotakoulun välillä. Lopulta Jyväskylän ammattikorkeakoulu vei voiton veneen mitalla ajassa 26 minuuttia 36 sekuntia, kun kolmanneksi tulleen Ilmasotakoulun aika oli 26 minuuttia 40 sekuntia. Neljänneksi tuli Jyväskylän yliopiston joukkue ajassa 27:39 ja viimeisenä maaliin saapui VTT ajassa 29:08.

Palkintojen jako suoritettiin Mattilanniemessä Hotelli Alban tiloissa, jossa edellisen soudun vuonna 2019 voittaneen Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala ojensi kiertopalkintona toimivan pokaalin Gradian koulutuskuntayhtymän johtajalle Anssi Tuomiselle.

Tilaisuuden avannut EduFuturan vuosien 2023-2024 puheenjohtajaorganisaatio Jyväskylän ammattikorkeakoulun rehtori Vesa Saarikoski painotti puheenvuorossaan, että ”kyseessä on leikkimielinen kisailu ja tarkoituksena on ennen kaikkea verkostoitua alueen muiden koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden kanssa”. Soutajat nauttivatkin urakointinsa jälkeen yhteisestä ruokailusta vahvistaen samalla alueen organisaatioiden yhteistyösiteitä.

Seuraavan kerran EduFutura-soutu järjestetään syksyllä 2024, jolloin kisapaikaksi vaihtuu Tuomiojärvi ja Gradian Priimus-kampus.

Lisää tunnelmia päivästä voit katsoa kuvagalleriasta täältä.

EduFutura-soutu palaa kolmen vuoden tauon jälkeen tiistaina 29.8.

EduFutura-soutu on Jyväskylän seudun koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden soutukilpailu, joka käydään kirkkoveneillä Jyväsjärvellä. Edellinen kilpailu järjestettiin vuonna 2019 ennen koronapandemiaa, jolloin mestaruuden nappasi itselleen Jyväskylän yliopiston joukkue, joka palaa nyt puolustamaan mestaruuttaan.

Viidentoista hengen joukkueet soutavat kirkkoveneillä vajaan viiden kilometrin reitin kahdessa erässä. Soutajia on yhteensä lähes sata ja joukkueet koostuvat organisaatioiden henkilökunnasta sekä opiskelijoista. Luvassa on hurjaa kirikamppailua ja suuren urheilujuhlan tuntua.

”On mahtavaa päästä pandemiatauon jälkeen järjestämään kovasti toivottu EduFutura-soutu. Osallistuvat organisaatiot ottivat kutsut vastaan innokkaana ja haluavat lähteä haastamaan puolustavaa mestaria. Paikan päällä koetaan varmasti urheilujuhlan tuntua ja hyvää kilpailuhenkeä. Ja mikä tärkeintä, kilpailun jälkeen osallistujilla on erinomainen mahdollisuus verkostoitua muiden koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden väen kanssa”, EduFutura Jyväskylän verkostopäällikkö Anni Wargh kuvailee odotuksiaan tapahtumapäivästä.

Kilpailu järjestetään tiistaina 29.8. klo 14.30 alkaen. Kahdessa lähdössä käytävä kilpailu käynnistyy Ylistön sillan kohdalta, joka toimii myös maaliviivana. Joukkueet sijoitetaan lähtöihin arpomalla. Ensimmäinen lähtö starttaa kello 15.00 ja toinen lähtö 15.45. Yleisö voi seurata kilpailua esimerkiksi Mattilanniemestä käsin. Ylistön sillalta näkee sekä lähdön että maaliin tulon kirikamppailut kätevästi.

Lue lisää tapahtumasta täältä.

Kuva: Helena Kujala

Check out offering in studies of gaming and enroll!

Are you interested in studies of gaming? Check out offering and enroll!

Jamk is offering courses in the field of game studies where you can develop your skills for creating and showing your competences to possible customers. All the other courses except Digital photography and Video Production can be completed throughout the school year at your own pace.

Digital photography and Video Production, 5 Cr

The student who completes the course understands how a digital still or video camera works. The course helps you to understand how to apply photo- and videography techniques, how to organize a photoshoot, and work in the set to produce high quality still photographs or videos.

Course is taught 28.08.2023 – 19.12.2023

Enrollment until 20.8.2023

Game Development with Yahaha, 5 Cr (online, nonstop)

The students will learn in-depth usage of YAHAHA game engine where they will learn core skills for creating and publishing games. The course aims to introduce students to processes involved in designing and developing video games. Students will become acquainted with design and development techniques by engaging in creative content creation.

Customer Project, 5 Cr (online, nonstop)

In this course you get to combine all the skills you have learned during the game studies to complete a project to a customer. The project will take you through your first customer relationship and there you serve the customer to the best of your ability, utilizing your previously acquired skills. After the course you have a satisfied customer, and you will be able to independently implement a customer-oriented project within your knowledge.

Professional Project, 5 Cr (online, nonstop)

In the Professional Project, the student will conduct an individual project in the field of their own superpower, to enhance their portfolio. The project can be something you want to showcase when applying to your future internships or jobs. After the course you will be able to the schedule and estimate your own project work according to the chosen scope and workload of the project. You will also gain in-depth expertise and experience in your chosen field.

More information and enrolling will be found through EduFutura course catalogue.

//

Jamk tarjoaa monipuolista englanninkielistä opetusta pelikehityksen saralla. Tarjolla on kursseja niin digitaalisen valokuvauksen ja videotuotantojen kuin pelikehityksen ja erilaisten asiakasprojektien toteuttamisen saralla. Tarkemmat kuvaukset kursseista ja linkit ilmoittautumiseen löydät ylempää. Kursseille voi osallistua opiskelijoita kaikista EduFutura oppilaitoksista.

Digital photography and Video Production -kurssin ilmoittautuminen päättyy 20.8.2023. Kurssi toteutetaan aikavälillä 28.08.2023 – 19.12.2023. Muut kurssit ovat verkkokursseja, joita voi suorittaa omaan tahtiin koko lukuvuoden ajan.

Jamk Future Factory mukana EduFuturan kehittämisessä

Jamk Future Factory yhdistää opiskelijat ja työelämän, kun eri aloilta koostuvat opiskelijatiimit ratkovat työelämän toimeksiantoja. Kaksi liiketalouden, taloushallinnon ja palveluliiketoiminnan opiskelijoista koostuvaa opiskelijaryhmää työskenteli Future Factory-projektissaan EduFuturan viestinnän kehittämisen parissa. Ensimmäisen projektiryhmän aiheena oli EduFuturan tunnettuuden lisääminen sekä opiskelijoiden tavoittaminen, toisen ryhmän aiheena puolestaan EduFuturan opiskelijanäkökulman parantaminen opintotarjonnassa.

Uusia ideoita opiskelijoiden tavoittamiseen ja opintotarjonnan houkuttelevuuteen

Ryhmä 1. Liiketalouden ja taloushallinnon opiskelijat Emmi Talus, Henna Pantsu ja Anu Mäkilä

Ensimmäisen ryhmän päätavoitteena oli EduFuturan tunnettuuden lisääminen. Projektilta toivottiin vastauksia siihen, kuinka opiskelijat tavoitetaan ja kuinka opintotarjonnasta saadaan houkutteleva. Projektin tuloksina ja kehitysehdotuksina projektiryhmä esitti EduFuturan opintotarjonnan tärkeimpien kohderyhmien tunnistamisen sekä esittelivät valmiita opiskelijaprofiilimalleja. Kohderyhmää rajaamalla EduFuturan palveluita voidaan tuottaa ja tarjota opinnoista eniten hyötyvälle ryhmälle. Lisäksi esitettiin opiskelijatutoreiden hyödyntämistä, jolloin tutorit pystyisivät opastamaan opintojensa alkuvaiheessa olevia opiskelijoita ristiinopiskelusuunnitelman laatimisessa ja kursseille ilmoittautumisessa. Kyselystä saatujen tulosten perusteella myös tarjonnan keskittäminen väylä- ja polkuopintoihin olisi selkeämpää tarjonnassa olevien yksittäisten opintojaksojen sijaan. Toisaalta esimerkiksi kielikeskuksen (ja muiden yleisopintojen) opintojen lisääminen tarjontaan voisi laajentaa eri oppilaitosten opiskelijoiden verkottumista ja EduFuturan tunnettuutta.

Toiveena ajankohtaiset teemat ja työelämälähtöisyys

Ryhmä 2. Liiketalouden ja palveluliiketoiminnan opiskelijat Jesse Suvanto, Sara Saavalainen, Mira Nyman, Veera Vänttinen ja Sarianne Suurpää.

Toisen ryhmän tavoitteena oli projektityössään saada aiempaa laajempi käsitys opiskelijoiden tarpeista ja kokemuksista, mikä jatkossa mahdollistaa EduFuturan opintotarjonnan kehittämisen paremmin opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi. Tutkimus toteutettiin digitaalisena kyselytutkimuksena, johon vastasi yhteensä 432 EduFutura-oppilaitosten opiskelijaa.

Vastauksissa korostui joustavien aikataulujen ja etäopiskelun tärkeys, ja paikallaolovelvollisuus nousikin esiin osallistumisen esteenä. Vaikka EduFuturan opintojaksojen sisällöt koettiin pääosin hyviksi ja monipuolisiksi, tuli kritiikkiä tiedon saatavuudesta, epäselvistä kurssikuvauksista sekä monimutkaisista ilmoittautumiskäytännöistä. Lisää tietoa EduFuturan tarjonnasta toivottiin erityisesti sosiaalisen median kanavien kautta. Erityisesti opiskelijat toivovat kurssitarjonnan sisältävän kielten ja viestinnän, psykologian, liiketoiminnan, yrittäjyyden, kauppatieteiden ja kasvatustieteiden opintoja, sekä non-stop-kursseja. Tärkeimpinä yksittäisinä teemoina nostettiin kestävä kehitys sekä kyberturvallisuus. Lisäksi kurssitarjontaan kaivataan työelämälähtöisempiä, konkreettista osaamista lisääviä kursseja esimerkiksi työelämässä käytettävistä ohjelmistoista tai verkkosivujen suunnittelusta.

EduFuturan edustajat Katja Räsänen ja Anni Wargh ovat erittäin tyytyväisiä projektien tuloksiin, jotka antoivat paljon hyödyllistä tietoa EduFuturan  kehittämisohjelmien työskentelyyn. Toimeksiantoja tullaan hyödyntämään EduFuturassa myös jatkossa.

EduFuturan kesäopinnot opintotarjottimella

Huomio huomio, vuoden 2023 kesäopinnot löytyvät nyt EduFuturan opintotarjottimelta !

Tarjolla on jälleen monipuolinen kattaus erilaisia opintojaksoja niin toisen asteen kuin korkeakoulujen opiskelijoille.
Kesäopinnoiksi on määritelty opinnot, joita voi tehdä touko-, kesä-, heinä- tai elokuussa. Monien opintojaksojen ilmoittautumisaika päättyy huhti- tai toukokuussa, joten tarjontaan kannattaakin tutustua pikimmiten.

https://edufutura.fi/opintotarjotin/

Muuramen lukiolaisten kokemuksia korkeakouluviikosta

Keski-Suomen korkeakouluviikkoa vietettiin 17.-23.4.2023. Viikon aikana lukiolaiset pääsivät ottamaan tuntumaa korkeakouluopiskeluun, sekä tutustumaan itseään kiinnostavaan alaan. Muuramen lukio osallistui korkeakouluviikolle tänä vuonna ensimmäistä kertaa, ja pääsimme kuulemaan toisen vuoden opiskelijoiden Ellan, Saanan, Emman ja Pauliinan kokemuksia viikosta.

Muuramen lukiolaiset tietokoneiden äärellä

Ella on jo yläasteikäisestä tiennyt haluavansa psykologiksi, joten Jyväskylän yliopiston tarjoama kurssi Ihmismielen salat oli hänelle helppo valinta. Samoilla linjoilla on myös Saana, jolla lukion jälkeen tähtäimessä ovat psykologian opinnot yliopistossa.

Emmalla ei vielä aiemmin ollut selkeää ajatusta jatko-opintosuunnitelmistaan. Korkeakouluviikon tarjonnasta Humanistisen ammattikorkeakoulun järjestämä opintojakso Sinustako kulttuurituottaja herätti kuitenkin heti kiinnostuksen, ja Emma halusi lähteä katsomaan, voisiko se olla hänen juttunsa.

Pauliina puolestaan oli jo entuudestaan kiinnostunut farmasian alasta, joten Jyväskylän ammattikorkeakoulusta uutena kurssina tarjolla ollut Lääkehoidon perusteet oli hänelle luonteva valinta.

Opiskelijoiden mielestä oli erityisen kiinnostavaa nähdä, millaista valitun alan opiskelu oikeasti on, vaikka viikon mittainen tutustuminen ei toki koko totuutta kerrokaan. Etukäteen jotkut kuvittelivat korkeakouluopiskelun haastavaksi ja ohjeet vaikeaselkoisiksi, mutta näin ei onneksi ollutkaan. Vaikka tehtävien ja annettujen aineistojen määrä hieman yllätti, oli tehtävien tekeminen kivaa, ja aiheet mielenkiintoisia.

”Yllätyin siitä, kuinka kiinnostava aihe on, ja tämä kurssi vahvisti ajatustani itseäni kiinnostaneesta alasta! Lähdin vielä itsekin googlettamaan lisää aiheesta, esimerkiksi millaiseen työhön tällä alalla voi päätyä. ”

Osa kursseista on ollut kokonaan itsenäisesti suoritettavia, kun taas jotkut pitivät sisällään yhteisen aloituksen ja enemmän ohjausta. Opiskelijoiden mukaan molemmissa tavoissa on omat hyvät puolensa. Toisaalta on kiva päästä heti itse tekemään, ja myös etenemään omassa tahdissa. Joidenkin kohdalla epäselvyyksiä tehtävänannoista oli enemmän, jolloin yksityiskohtaisempi ohjaus kurssien sisällöistä ja opintojakson suorittamisesta olisi etenkin alussa voinut tulla tarpeeseen. Tätä ei kuitenkaan koettu suureksi ongelmaksi, ja osa kertookin saaneensa heti alkuun kattavat ohjeet kursseista ja niiden sisältämistä tehtävistä palautuksineen.

Yksi korkeakouluviikon päätavoitteista on antaa nuorille aito kokemus korkeakouluopiskelusta. Tämä voi auttaa nuorta esimerkiksi hahmottamaan, onko käsitys itseä kiinnostavasta alasta oikean suuntainen. Tavoite toteutui Ellan, Saanan, Emman ja Pauliinan kohdalla hyvin. Ellan ja Saanan ajatukset psykologian opiskelusta vahvistuivat entisestään, samoin Pauliina sai varmuutta farmasian alaa kohtaan. Emman osalta tavoite täyttyi vähintään yhtä hyvin. Aiemmin hänellä ei ollut selkeää ajatusta tulevaisuuden jatko-opinnoistaan, mutta kulttuurituotannon kurssin myötä hän sai listalle yhden hyvän vaihtoehdon lisää.

”Mulla ei ole siis ennen tätä ollut mitään ajatusta mitä lukion jälkeen, mutta tässä on ihan selkeästi yksi hyvä ja harkinnan arvoinen vaihtoehto.”

EduFutura Student Forum 2.0

EduFuturan uudistunut konsepti toi mukanaan myös uudistuneen Student Forumin, joka kokoontui ensimmäistä kertaa 19.4.2023. Opiskelijoiden vappuhulinoista huolimatta paikalla oli mukavasti innokkaita ideoijia. Tapaamisen tarkoituksena oli kertoa opiskelijoille EduFuturan uusista kuvioista, ja päästä kuulemaan heidän mielipiteitään tulevaisuudesta.

Opiskelijat mukaan vaikuttamaan

Aluksi Anni Wargh esitteli lyhyesti EduFutura 2.0 – suunnitelmaa ja tämän hetkistä mallia. Aiemmin EF Student Forum toimi mallilla, jossa opiskelijat kutsuttiin koolle ennen johtoryhmän kokouksia. Uudessa konseptissa Student Forum 2.0 kutsutaan koolle pari kertaa vuodessa, ja sen tehtävä on toimia opiskelijoiden vaikuttamisen kanavana.

EduFuturan johtoryhmässä on edelleen opiskelijakuntien edustaja (tällä hetkellä Konsta Tarnanen JYY), ja valmistautuminen johtoryhmän kokouksiin tapahtuu verkostopäällikön ja opiskelijaedustajan aktiivisella yhteydenpidolla. Opiskelijoilla on edustajia myös EduFuturan projekteissa, joita tehdään kolmessa kehittämisohjelmassa. Nämä vaikuttamisen mahdollisuudet koettiin tervetulleina, ja ne saivat paikalla olleilta opiskelijoilta myönteisen vastaanoton.

Opiskelijat Student Forumissa        Student Forumin tarjoiluja

Tulevaisuuden kuvioita

Anni kertoi, jatkossa on suunnitteilla EduFuturan brändin uudistuminen ja nimenvaihdos. Student Forumin osallistujissa EduFutura -nimen vaihtaminen EduJyväskyläksi sai kannatusta. Ehdotettu nimi koettiin helpommin samaistuttavaksi, ja se todennäköisesti vähentäisi sekoittamista esimerkiksi kielikursseihin tai vaihto-opiskeluun. Toisaalta todettiin, ettei kaiken uudistaminen kerralla ole viisasta, sillä brändin taustalla on jo paljon tehtyä työtä.

Anu Mäkilä kertoi käynnissä olevista, EduFuturan toimeksiantamista Future Factory-projekteista. Toinen niistä keskittyy markkinoinnin ja viestinnän kehittämiseen, toinen opintotarjottimen kehittämiseen. Lisäksi keskusteltiin ristiinopiskelun suosiosta, sekä siitä miten laajasti sitä hyödynnetään oppilaitosten välillä. Eniten opiskelijoita tulee Gradiasta korkeakoulupolkuja hyödyntäen. Myös EF:n taloudellinen malli ja rahan liikkuminen oppilaitosten välillä ristiinopiskelun myötä mietitytti opiskelijoita.

Annin esittämä idea seuraavasta Student Forum 2.0 tapaamisesta Hackathonin muodossa syksyllä sai kannatusta.  Tulevaisuuden osaamistarpeet koetaan hyvänä teemana. Esiin nousivat jo esimerkiksi moniammatillinen osaaminen (erityisesti sotealalla), oppilaitosten yhteiset kieli- tai muut yleisopinnot sekä työelämätaidot (käytännönläheiset opinnot).

Kiitos opiskelijoille aktiivisesta osallistumisesta, keskustelu ja yhteydenpito jatkuu!

Paikalla:

Noora Hakonen, Jamko
Ismo Puhakka, Jamko
Jouni Pasanen, Jamko
Anni Wargh, EF
Karri Kallio, EF
Tiitu Laakso, Jamk
Kati Poikonen, Jamk

Etänä mukana:

Anu Mäkilä, Jamk
Emmi Talus, Jamk