Opiskele liiketaloutta kesällä Jamkissa! Study business during summer at Jamk!

Tutustu Jamkin liiketalouden kesäopintoihin! Järjestämme monipuolisen kattauksen intensiivikursseja, joissa on luennoitsijoina huippuosaajia eri puolilta maailmaa. Pääset kehittämään kansainvälistä osaamistasi ja verkostoitumaan muiden opiskelijoiden kanssa. Tarjolla mm.

  • Psychology for Business Management, 3 Cr
  • International Business Speaking, 3 Cr
  • Global Team Leadership, 3 Cr

Opinnot järjestetään kolmen viikon lähiopetusjaksona Jyväskylän ammattikorkeakoulun pääkampuksella. Ilmoittautuminen opintoihin käynnistyy ma 17.4.

Tutustu kesäopintoihin opintotarjottimella

Welcome to study business at Jamk during summer! Experience our multicultural learning environment with students and faculty from all around the world. Our summer courses include, to name a few:

  • Psychology for Business Management, 3 Cr
  • International Business Speaking, 3 Cr
  • Global Team Leadership, 3 Cr

The courses will be organized as three-week intensive classroom courses at Jamk UAS main campus in Rajakatu, Jyväskylä. Enrollment will start on Monday, 17 April. Join us and make memories and friendships for life!

Check the Course Catalogue

”Intohimosta unelmaksi, unelmasta uraksi” DreamUp-yrittäjyystapahtuma lähestyy!

DreamUp on opiskelijoille suunnattu avoin päivätapahtuma, joka järjestetään Jyväskylässä, Crazytownilla osoitteessa Kauppakatu 39, tiistaina 18.4. klo 11:00-16:00.

Tämän vuoden teemana on ”Intohimosta unelmaksi, unelmasta uraksi”. Päivän aikana pääsee kuulemaan kahta pääpuhujaa, Cityspottingin Sami Toivasta sekä Laurennan Laura Mäntystä, jotka kertovat oman tarinan yrittäjyydestä ja antavat vinkkejä mm. oman osaamisen tuotteistamiseen.

Tapahtumassa kuullaan paneelikeskustelua paikallisten yrittäjien kesken sekä on mahdollisuus osallistua kolmeen erilaiseen teemaa tukevaan workshopiin. Lisäksi yritystorilla on erilaisia yrityksiä ja yhdistyksiä esittelemässä toimintaansa koko tapahtuman ajan. Toteutamme tapahtuman EduFutura-yhteistyössä ja paikalle ovat tervetulleita niin opiskelijat kuin muut yrittäjyydestä ja yrittäjähenkisyydestä kiinnostuneet.

DreamUp tarjoaa tarpeellisia työkaluja yrittäjyyden polkua harkitseville, inspiraatiota etsiville sekä vinkkejä oman polun löytämiseen ja unelmien toteuttamiseen. Toivotamme Sinut lämpimästi tervetulleeksi motivoitumaan ja katsomaan, josko juuri Sinun uusi polkusi starttaisi täältä!

Lisätietoa tapahtumasta, ohjelmasta ja esiintyjistä löytyy osoitteesta https://info.dreamupjkl.fi/

Lisätietoja:

Reija Häkkinen, työelämäasiantuntija, työelämäpalvelut
reija.hakkinen(at)jyu.fi
p. +358 400 247 465

Löydät meidät myös somesta:
Facebook: @dreamupjkl
Instagram: @dreamupjkl
TikTok: @dreamup_jkl

Korkeakouluviikko tuo 1200 lukiolaista korkeakouluopintojen pariin

Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto sekä Humanistinen ammattikorkeakoulu tarjoavat keskisuomalaisille lukiolaisille jälleen monipuolisen kattauksen erilaisia opintoja. Korkeakouluopinnot kiinnostavat nuoria vuosi vuodelta enemmän.

Keski-Suomen korkeakouluviikkoa vietetään jälleen kolmen korkeakoulun yhteistoteutuksena 17.-21.4.2023. Viikon aikana lukiolaiset pääsevät kokeilemaan korkeakouluopiskelua käytännössä, saaden näin tuntumaa itseään kiinnostavaan alaan. Kartutetut opintopisteet hyväksiluetaan paitsi lukio-opintoihin, myös mahdollisiin tulevaisuuden korkeakouluopintoihin. Korkeakouluviikkoa vietetään nyt neljättä kertaa, ja tänä vuonna siihen osallistuu 16 lukiota Keski-Suomen alueelta. Tapahtuma on kasvattanut suosiotaan vuosi vuodelta, ja osallistujamäärä on tänäkin vuonna kasvanut selkeästi. Yhteensä viikolle osallistuu huimat 1200 lukiolaista!

”Korkeakouluviikko toteutetaan nyt neljännen kerran, ja joka vuosi on tullut uusia lukioita mukaan. Tänä vuonna mukana ovatkin jo lähes kaikki Keski-Suomen lukiot, ja viikko on herättänyt kiinnostusta myös valtakunnallisesti. Palaute on ollut pääosin hyvää, ja yhteistyöstä ovat hyötyneet niin opiskelijat kuin oppilaitosten henkilökunta yli koulurajojen”, kertoo suunnittelija Katja Räsänen Jyväskylän ammattikorkeakoulusta.

Muuramen lukio osallistuu tänä vuonna korkeakouluviikolle ensimmäistä kertaa. Opinto-ohjaaja Hanna Hauvala kertoo niin lukiolaisten kuin opettajienkin odottavan viikkoa innolla.

”Korkeakouluviikko on selkeä, hyväksi havaittu ja konkreettinen tapa lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyölle. Lähdemmekin mukaan sen ja muiden lukioiden hyvien kokemusten innoittamina! Nuoret tuntuvat varsin helposti löytäneen laajasta ja kattavasta valikoimasta itseään kiinnostavia opintojaksoja, joiden avulla he voivat kenties löytää oman tulevaisuuden alansa. Uskon, että korkeakouluviikko voi myös hälventää pelkoja tai jännitystä korkeakouluopintoja kohtaan.”

Keuruun yhteiskoulun lukio on ollut mukana jo vuodesta 2020 lähtien, jolloin korkeakouluviikko järjestettiin ensimmäistä kertaa Keuruun ja Petäjäveden lukioille. Opinto-ohjaaja Helena Puukan mukaan parasta antia viikossa on se, että opiskelijat saavat aidon kokemuksen korkeakouluopinnoista, mikä parhaimmillaan vahvistaa tai selkiyttää heidän jatko-opintosuunnitelmiaan.

”Myös se, jos opiskellun opintojakson sisältö ei vastannutkaan opiskelijan odotuksia, on hyvä kokemus. Siinäkin tapauksessa lukiolaisen jatko-opintosuunnitelma kehittyy ja kiinnostus eri vaihtoehtojen pohtimiseen ja selvittämiseen lisääntyy. Myös opettajat ovat mukana positiivisella mielellä, ja heillekin tämä on erilainen viikko, jonka aikana pääsee käytännössä seuraamaan tämän päivän korkeakouluopiskelua ja -opetusta”, kertoo Puukka.

Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto sekä Humanistinen ammattikorkeakoulu tarjoavat lukiolaisille jälleen monipuolisen kattauksen erilaisia opintoja. Katja Räsäsen mukaan Jamkissa tänä vuonna suosituimpia opintoja olivat uutena mukaan tulleet urheilijaopinnot ja lääkehoidon opinnot, sekä kestosuosikki Opi ohjelmoimaan. Viime vuonnakin suosikiksi noussut Game Audio (tällöin Peliaudio) meni tänä vuonna täyteen muutamassa minuutissa! Humakin tarjonnasta erityisesti kulttuurituotannon opinnot kiinnostivat lukiolaisia.

Yliopiston puolelta psykologia sekä kauppa- ja liikuntatieteet pitivät edelleen pintansa lukiolaisia eniten kiinnostavina tieteenaloina.

”Tänäkin vuonna suosituimpia opintojaksoja ovat Ihmismielen salat, Haluatko kauppatieteilijäksi sekä Johdatus liikunta- ja terveystieteisiin. Monia uusia kursseja on myös tarjolla, kuten hyvinkin ajankohtainen IT-opintojakso Kansalaisen kyberturvallisuus”, kertoo Jyväskylän yliopiston koulutuspäällikkö Susanna Nummi.

Aiempien vuosien tapaan joihinkin kursseihin sisältyy myös yhteistyötä eri yritysten kanssa. Yritysyhteistyön myötä lukiolaiset pääsevät vuorovaikutukseen paikallisten yritysten edustajien kanssa, jolloin heillä on mahdollisuus saada arvokasta tietoa kiinnostavan alan työllistymismahdollisuuksista ja tulevaisuuden näkymistä.

Keski-Suomen korkeakouluviikon opintotarjonta:

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Jyväskylän yliopisto

Humanistinen ammattikorkeakoulu

Lisätietoja:

Katja Räsänen, suunnittelija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
katja.rasanen(at)jamk.fi
p. 040 145 4863

Susanna Nummi, koulutussuunnittelija
Jyväskylän yliopisto
susanna.nummi(at)jyu.fi
p. 040 805 4905

Minna Rajalin, koulutussuunnittelija
Humanistinen ammattikorkeakoulu
minna.rajalin(at)humak.fi
p. 0400 349 356

 

Teksti: Tiitu Laakso
Kuva: Tero Takalo-Eskola/Terotemedia

Terveiset EduFuturan johtoryhmästä 29.3.2023

EduFuturan kevään toinen johtoryhmän kokous pidettiin 29.3.2023 Jamkin Rajakadun kampuksen Kasvosalissa.

EduFuturan yhteistyö K-S hyvinvointialueen kanssa

Kokouksessa oli mukana Keski-Suomen hyvinvointialueen konsernipalvelujen tulosaluejohtaja Lasse Leppä kertomassa uuden hyvinvointialueen tilanteesta sekä keskustelemassa yhteistyöstä. Keskustelun pohjaksi Jamkin hyvinvointiyksikön yksikönjohtaja Pertti Malkki esitteli Living Lab – kokeiluhoivakodin yhteistyömallia, joka mahdollistaisi alueen oppilaitosten käytännön yhteistyön HV-alueen kanssa. Tällä hetkellä hyvinvointialueen järjestäytyminen on vielä kesken ja esimerkiksi valtavaa terveysdatan määrää harmonisoidaan erityisesti TKI-toimintojen hyödynnettäväksi. HV-alueella ollaan myös rakentamassa kokeiluhoivakotia, johon ollaan palkkaamassa vastuuhenkilöä. Myös TKI-päällikön tehtävä on auki, samoin HR-yksikkö yhä täydentyy. HYVAKS-akatemian toimintaa käynnistetään esihenkilövalmennuksen tueksi.

Vesa Saarikoski ja Leena Liimatainen kukittivat Keijo Hämäläisen.
Vesa Saarikoski ja Leena Liimatainen kiittivät Jyväskylän ylipistolta toisiin tehtäviin siirtyvää rehtori Keijo Hämäläistä pitkästä yhteistyöstä.

Suomalaisen musiikkikampuksen strategia

Tänä vuonna musiikkikampuksen teemana on hyvinvointi, johon myös tuleva Musiikkikampuksen foorumi 28.4 keskittyy.

Hyvinvointiin liittyy esimerkiksi musiikin käyttö terapiassa sekä ennalta ehkäisevänä hoitona. Musiikkikampuksella on hyvin näkyvyyttä mediassa ja tapahtumat ovat onnistuneet yleisömäärissä hyvin. Musiikkikampus on alueen suurin pienten ja keskisuurten tapahtumien järjestäjä ja tapahtumia järjestetään yli 300 vuodessa.

 

 

 

 

 

Seuraava EduFuturan johtoryhmän kokous pidetään 14.6.2023.

EduFutura-projektien suunnittelupäivä 13.3.2023

EduFuturan kehittämisohjelmia toteuttavat projektit polkaistiin toden teolla käyntiin projektiryhmien yhteisessä suunnittelupäivässä Laajavuoressa. Paikalla oli ilahduttavan suuri edustus kehittämisohjelmien asiantuntijoita: ohjausryhmän jäseniä ja projektien omistajia. Lisäksi joukkoon oli saatu myös uusia kasvoja, eli projektitiimeihin kutsuttuja projektipäälliköitä ja tiimiläisiä EduFutura-oppilaitoksista. Asialistalla oli projektien eteenpäin vieminen sekä ryhmien perehdytys projektin omistajien ja projektipäälliköiden johdolla.

Leena Liimatainen ja Anni Wargh suunnittelupäivässä
Leena Liimatainen ja Anni Wargh avasivat suunnittelupäivän

Yhteisen aloituksen jälkeen projektiryhmät jatkoivat työskentelyään pienryhmissä. Toisiinsa tutustumisen lisäksi projektiryhmät loivat yhteiset raamit työskentelylle täsmentäen projektien tavoitteita sekä tehden työnjakoa jatkoa ajatellen.

Pienryhmätyöskentelyn jälkeen kokoonnuttiin yhteen, ja projektien omistajat kertoivat työskentelystään,
sekä seuraavista askeleista projektien edistämiseksi.

Kehittämisohjelmien puheenjohtajat, projektien omistajat ja projektipäälliköt kokoontuvat seuraavan kerran 29.5.
Tällöin kartoitetaan projektien edistymistä, ja valmistellaan kesäkuun johtoryhmän kokousta.

Teksti ja kuva: Tiitu Laakso

Vuoden EduFutura-opettaja Juuso Hassi kannustaa nuoria urheilijoita mukaan urheilijaopintoihin

Kymmenottelija Juuso Hassi on malliesimerkki huippu-urheilijan menestyksekkäästä kaksoisuran luomisesta. Urheilu-uran ohella Juuso on hankkinut itselleen korkeakoulututkinnon ja toimii nyt matematiikan opettajana Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Viime vuosina Juuso on ollut aktiivisesti mukana EduFuturan urheilijaopintojen kehittämisessä, minkä ansiosta hänet palkittiin vuoden 2022 EduFutura-opettajana.

Juuso Hassi, vuoden EduFutura-opettaja Kuka:
Kymmenottelija Juuso Hassi
Syntynyt Orivedellä 1993
Asuu nykyisin Tampereella

Koulutustausta:
Ylioppilas 2012, Sammon urheilulukio
FM 2021, Jyväskylän yliopisto, matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta

Urheilu-ura:
2007 SM-pronssia kolmiloikasta (14v.)
2008 SM-kultaa 5-ottelusta (15v.)

Kymmenottelusta
2012 Nuorten MM-kisaedustus
2011 ja 2015 Nuorten EM-kisoissa sijoitus 9. 
2017 hopeaa Universiadeissa 
2013-2022 Kalevan kisoissa yhteensä 10 mitalisijoitusta, 5 kultaa

 

Sinut palkittiin vuoden 2022 EduFutura-opettajana, miltä se tuntuu?

Hieno fiilis tottakai! Hieman yllättynytkin toisaalta, itsestä kun tuntuu, että olen tehnyt vain työni enkä mitään sen kummempaa. Olen kuitenkin todella kiitollinen tästä tunnustuksesta, ja tietysti tuntuu hyvältä, että  työtäni arvostetaan ja se näytetään tällä tavoin. On hienoa päästä auttamaan urheilevia opiskelijoita oman kokemuksen ja osaamisen pohjalta.

Kerro itsestäsi ja taustastasi?

Liikunta on ollut tärkeä osa elämääni pikkupojasta lähtien. Yläasteikäisenä yleisurheilu alkoi tuntua eniten omalta jutulta, ja siitä sitten pikkuhiljaa omaksi lajiksi hahmottui kymmenottelu. Perheeni on ollut alusta lähtien suuri tukijani, ja isäni myös valmensi minua ensimmäiset vuodet. Peruskoulun jälkeen kävin Tampereella Sammon urheilulukion, jossa pääsin treenaamaan entistä tavoitteellisemmin ja sain myös lisää ammattimaista valmennustukea. Lukion jälkeen lähdin opiskelemaan matematiikkaa Jyväskylän yliopistoon, josta sain maisterin paperit vuonna 2021.

Urani Jamkilla alkoi jo gradua viimeistellessäni, kun pääsin tänne talousmatematiikan tuntiopettajaksi.
Syksystä 2022 lähtien olen ollut Jamkilla päätoimisena tuntiopettajana. Tällä hetkellä työhöni sisältyy matematiikan opettamisen lisäksi EduFuturan urheilijaopintojen kehittämistä Sport Business-tiimissä sekä Future Factory -projektiopintojen valmentamista. Matematiikka on urheilun ohella ollut aina itselle luontainen juttu, joten sen opettaminen tuo hyvää vastapainoa urheiluntäyteiseen elämään.

Kerro EduFutura urheilijaopinnoista?

Urheilijaopinnot on alun perin kehitetty yhteistyössä paikallisen urheilija-akatemian kanssa. Opintokokonaisuus on räätälöity nimenomaan kilpaurheilijan tarpeisiin eli tukemaan urheilijan kaksoisuraa. Korkeakouluopiskelijoille on tarjolla yhteensä 15 opintopisteen kokonaisuus (3 x 5op) ja toiselle asteelle yhteensä 6 opintopisteen kokonaisuus (2 x 3op). Opinnot ovat suoritettavissa kokonaan verkossa, mikä tietysti helpottaa treenaamisen ja opiskelun aikatauluttamista. Opinnoissa peilataan opiskelijan yksilöllistä tilannetta ja urheilu-uraa monesta eri näkökulmasta, esimerkiksi urheilijan ravitsemuksesta, treenin ja levon tasapainosta, psyykkisestä valmennuksesta, urasuunnittelusta ja urheilumarkkinoinnista. Erityisenä mainintana Urheilijan urasuunnittelu -opintojakso, joka auttaa opiskelijaa miettimään tulevaa työuraansa usein luonnostaan suhteellisen lyhytaikaisen urheilu-uran jälkeen. Kurssilla opiskelijaa autetaan esimerkiksi tunnistamaan ja sanoittamaan omia taitojaan ja osaamistaan, eli sitä mitä urheilu-uran varrelta on tarttunut mukaan.

Mitä urheilijaopinnot antavat tavoitteelliselle urheilijalle?

Urheilu-uran ja hyvinvoinnin peruspilarien rakentumisen lisäksi opiskelijaa tuetaan muun muassa urheilijan yhteistyösuhteissa, mikä antaa tärkeää osaamista niin urheilu-uran kuin sen jälkeisenkin uran luomisen kannalta. Pääpaino Urheilijan yhteistyösuhteet -opintojaksolla on urheilumarkkinointiin ja sponsoriyhteistöihin liittyvissä asioissa. Opiskelijaa esimerkiksi tuetaan yhteistyötahojen etsimisessä, madalletaan kynnystä oman itsensä markkinointiin sekä kannustetaan rohkeasti hakeutumaan vuorovaikutukseen eri yritysten kanssa. Kun omaa taustaa ja tilannetta osaa sanoittaa, on yrityksenkin helpompi lähteä konkreettisesti tukemaan ja sponsoroimaan urheilijaa.

Minkälaista nuoren on yhdistää opiskelu ja tavoitteellinen treenaaminen?

Toki tämä on lajistakin riippuvaista, mutta tietysti toimiva aikataulutus on isossa roolissa. Huippu-urheilijana joutuu pitkälti priorisoimaan ja suunnittelemaan elämänsä urheilun kautta. Korkeakouluopintoihin siirryttäessä vaatimukset kasvavat, ja mukaan tulee usein myös kotoa muuttaminen ja itsenäistyminen. Tämä tietysti vaatii urheilun ja opiskelun yhdistämisen lisäksi enemmän kokonaisuuden hallintaa.

Mitä haluaisit sanoa urheiluopintoja suunnittelevalle tai niistä kiinnostuneelle?

Ilmoittaudu rohkeasti ja tule mukaan katsomaan. Moni voi miettiä pitääkö olla joku maailmanluokan superurheilija päästäkseen kursseille, mutta ei tarvitse! Kilpaurheilu riittää, ja opintoja suunnitellaan ja räätälöidään aina opiskelijan yksilöllisen tilanteen mukaan. Myöskään lajivaatimuksia ei ole, eli opinnot soveltuvat kaikille kilpaurheilijoille lajista riippumatta. Olen itsekin suorittanut muutaman opintojakson, joten omankin kokemukseni mukaan opinnoista on todella hyötyä!

” Moni voi miettiä pitääkö olla joku maailmanluokan superurheilija päästäkseen kursseille, mutta ei tarvitse! ”

Mitä itse olet saanut urheilu-urastasi, ja mitä tästä eteenpäin?

Urheileminen tottakai itsessään on aina hyväksi, mutta sen lisäksi kilpaurheilu-ura on opettanut esimerkiksi itsensä johtamista, tavoitteellisuutta, määrätietoisuutta, tehokkuutta ja ajanhallintaa. Tietysti urheilu-uran myötä on päässyt myös verkostoitumaan, ja osin senkin ansiosta olen päässyt hyödyntämään taustaani myös nykyisessä työssäni opettajana. Olen saanut urheilumaailmasta myös hyviä ystäviä, joista moneen pidän tiiviisti yhteyttä edelleen.

Urheilu ei varmasti koskaan häviä elämästäni, mutta sen rooli muuttuu tietysti ajan myötä erilaiseksi. Ensi kesän treenaan vielä niin sanotusti tosissani, ja sen jälkeen jatkan urheilemista työn ehdoilla. Nautin kovasti työskentelystä Jamkilla, ja työnkuvani on muovautunut juuri sopivaksi oman osaamiseni ja mielenkiinnon kohteideni mukaan. Töidenkin ohella treenaan edelleen lähes päivittäin, mutta nykyään mukaan on tullut entistä enemmän muitakin lajeja yleisurheilun rinnalle. Urheilu-uran jälkeen on kiva päästä kokeilemaan monipuolisemmin erilaisia lajeja, ja saada niistä iloa elämään.

Lue lisää urheilijaopinnoista 

Teksti: Tiitu Laakso
Kuvat: Juuso Hassi

Esittelyssä verkostopäällikkö Anni Wargh

Vaajakoskelta maailmalle

Olen alunperin lähtöisin Jyväskylästä, ja olen Vaajakosken lukion kasvatti. Valmistuttuani Itä-Suomen yliopistosta yhteiskuntatieteiden maisteriksi 2009, lähdin töiden perässä Helsinkiin. Vuodet Helsingin yliopistolla ja myöhemmin koulutuspäällikönä Hankenilla antoivat arvokasta näkemystä EduFuturan verkostopäällikön tehtäviä ajatellen. Erityisen hyödyllisenä näen kokemukseni yritysyhteistyöstä ja oppilaitosverkostoista, sekä aiemmat yrittäjyyden ja aluetalouden opintoni. On hienoa päästä yhdistämään nämä kaikki ja päästä olemaan mukana sekä oppilaitosten että aluekehittämisen maailmassa.

Kaipuu kotoisaan Jyväskylään

Mielekkäistä työtehtävistä huolimatta kaipuu takaisin synnyinseuduille Keski-Suomeen kasvoi vuosi vuodelta. Muutin takaisin Jyväskylään reilu vuosi sitten, ja tein etätöitä etsien samalla sopivaa tehtävää Keski-Suomen alueelta. EduFuturan verkostopäällikön tehtävä olikin minulle aivan nappi, ja aloitin uudessa työssäni alkuvuodesta. Jyväskylä on sopivan kokoinen, profiililtaan raikas kaupunki, jossa on juuri sopivasti kaikkea. Täällä ihmiset ovat ihanan avoimia; Jyväskylässä voit olla muualta tullut, ja se on ihan ok. Ympäröivä luonto on rikasta ja opiskelijaelämä monipuolista. Pidän siitä, että opiskelijakaupungin imago aidosti näkyy katukuvassa, ja täällä riittää nuorille mahdollisuuksia mihin tahansa. Voisikin sanoa, että nuoret tekevät tämän kaupungin!

 

Ajatuksia EduFuturasta

Työ EduFuturan verkostopäällikkönä on kuin näköalapaikka, jossa pääsen osaltani vaikuttamaan Keski-Suomen ja sen opiskelijoiden hyvinvointiin, sekä siihen, että täällä on tulevaisuudessakin osaamista ja mahdollisuuksia. Tällä hetkellä EduFutura on erityisesti ristiinopiskelun mahdollistaja, mutta siinä on valtavasti potentiaalia paljon muuhunkin! Tulevaisuudessa uskon EduFuturan kasvavan kokonaisvaltaiseksi osaamiskeskukseksi, joka sisältää vahvan yritysyhteistyön ja työelämäpalvelumallin esimerkiksi yhteisine tutkimushankkeineen ja harjoitteluohjelmineen.

EduFuturan taustalla on paljon hyvää työtä ja siihen uskovia ihmisiä, joten mahdollisuuksia sillä on mihin tahansa! Uskon, että uuden konseptin ja pitkäjänteisen työn tuloksena syntyy tulevaisuuden korkeakouluyhteisö, joka elää ja toimii, tarjoaa opiskelijoille monipuolisuutta, yhteenkuulumisen tunnetta ja elämyksiä, sekä tuo lisää osaamista ja elinvoimaa Keski-Suomeen!

Vapaa-aika perheen parissa

Vapaa-aikani vietän pitkälti perheen kanssa. Lapset ovat vain kerran pieniä, ja siihen haluan tottakai satsata! Harrastukseni tuntuvatkin nykyisin vaihtelevan sitä mukaa mitä lapseni harrastavat, tällä hetkellä siis esimerkiksi uintia ja laskettelua. Sydämeltäni olen kuitenkin aina hevosihminen, vaikka en olekaan ehtinyt ratsastaa vuosikausiin. Ehkä vielä joskus palaan ratsastusharrastuksenkin pariin. Perheeseemme kuuluu myös parivuotias kääpiövillakoira Topi, jonka kanssa ulkoileminen ja touhuaminen antaa kivaa vastapainoa työlle.

Teksti ja kuva: Tiitu Laakso

EduFuturan johtoryhmän kokous 8.2.2023.

EduFutura strategian ja kehittämisohjelmien tavoitteenasettelu- linjaus

EduFuturan johtoryhmä kokoontui 8.2.2023. Kehitysjohtaja Leena Liimatainen kertoi EduFuturan kolmesta strategisesta lupauksesta ja niistä johdetuista kehittämisohjelmista, jotka määrittävät EduFuturan uuden toimintakonseptin. Kehittämisohjelmille on nimetty ohjausryhmät, joissa on edustajat kaikista kolmesta EduFutura-oppilaitoksesta.

EduFuturan kehittämisohjelmat ja puheenjohtajat:

1. Yksilölliset, joustavat ja laadukkaat opintopolut (pj. Samuli Laitinen, Gradia)
2. Kilpailukykyä ja elinvoimaa tulevaisuuden osaamisella ja työelämäpalveluilla (pj. Pasi Raiskinmäki, JYU)
3. Kustannustehokkaat, yhteiset ratkaisut (pj. Mikko Salminen, Jamk)

Kehittämisohjelmat käynnistyivät ohjausryhmien Kick off- päivällä 3.2.2023.
Tällöin tavoitteena oli projektien kiteyttäminen sekä ohjausryhmien sitouttaminen uuden konseptin mukaiseen työskentelyyn. Kehittämisohjelmien puheenjohtajat Samuli Laitinen, Pasi Raiskinmäki ja Mikko Salminen antoivat tilannekatsauksen kehittämisohjelmien ja projektien etenemisestä.

Kehittämisohjelmia 1 ja 2 toteuttamaan käynnistetään helmi-maaliskuussa kuusi projektia (projektin omistajat suluissa). Kehittämisohjelma 3 tukee yhteisillä ratkaisuilla projektien tavoitteiden toteuttamista.

Projektit:
1. Uudet ja nykyiset siirtymät ja ohjaus (Samuli Laitinen, Gradia)
2. EduFutura Sport Path
(Taija Juutinen, JYU)
3. Tutkintoon johtavassa koulutuksessa selkeä työnjako ja profiili
(Minna-Maaria Hiekkataipale, Jamk)
4. EF Koodarikoulu
(Lauri Kettunen, JYU)
5. Työelämäpalvelumallin rakenne
(Kaija Haapasaari, Gradia)
6. Vaikuttava TKKIO-yhteistyö HVA-alueella / Living Lab (Pertti Malkki, Jamk)

EduFutura yhteistyömalli ja vaikuttaminen hyvinvointialueella -linjaus

Yhteistyö Keski-Suomen hyvinvointialueen kanssa on EduFuturan toiminnan painopiste vuonna 2023. Yhteistyöstä on keskusteltu eri tahoilla, ja kokouksessa Leena Liimatainen esitteli luonnoksen yhteistyömallista. Mallissa ylimpänä tasona on lakisääteinen TKKI-neuvottelukunta, jossa EduFuturaa edustavat Vesa Saarikoski, Keijo Hämäläinen ja Anssi Tuominen. TKKI-neuvottelukunnan alapuolella on yhteistyön seuraava porras, johon kuuluvat hyvinvointialueen toimialajohtajat, HR-johtaja sekä Gradian, Jamkin ja Jyväskylän yliopiston edustajat.

Yhteistyömallin toiminnallisesti tärkein osa on EduFutura-oppilaitoksista valittavat asiakkuuspäälliköt
sekä oppilaitoksissa muodostettavat oppilaitostiimit, jotka vastaavat käytännössä EduFuturan palvelutarjonnan kokonaisuudesta. Oppilaitosten nykyistä palveluntarjontaa selvitetään parhaillaan, ja oppilaitostiimit sekä asiakkuuspäälliköt rakentavat tästä tarjonnasta hyvinvointialueelle oman palvelukokonaisuuden. Erityisesti alueen HYVAKS-Akatemia; johtamisen, esihenkilöiden koulutus ovat tärkeitä kohderyhmiä. Laajempina kohderyhminä ovat myös yhteistyöalueet sekä käytännössä kaikki Suomen hyvinvointialueet.

Tilinpäätös 2022

Kehittämisjohtaja Anu Tokila esitteli EduFuturan vuoden 2022 tilinpäätöstä. EduFutura oli ylijäämäinen ja budjetista oli käytetty vajaa 60 %. Vuodelle 2023 budjettia on leikattu 90 000 euroa.

Kokouksessa läsnä:

Anssi Tuominen, Gradia,
Anu Tokila, Gradia, sihteeri
Samuli Laitinen, Gradia
Pirjo Kauhanen, Gradia
Maarit Kylmälahti, Gradia

Keijo Hämäläinen, JYU
Marja-Leena Laakso, JYU
Päivi Seppä, JYU
Mari Ikonen, JYU
Pasi Raiskinmäki, JYU

Vesa Saarikoski, Jamk, puheenjohtaja
Heikki Malinen, Jamk
Mikko Salminen, Jamk
Leena Liimatainen, Jamk

Konsta Tarnanen, JYY puheenjohtaja

Anni Wargh, EduFutura, sihteeri

Seuraava kehittämispäivä on 13.3.2023 klo 14:15 – 16:30 Laajavuoressa.

Toimi nopeasti ja nappaa paikka eSports Coaching -opintojaksolle!

Jamkin eSports Coaching -opintojaksolle (5 op) ehtii ilmoittautua mukaan vielä 15.2.2023 mennessä. Opintojakso on englanninkielinen ja sen voi tehdä kokonaan verkossa.

Tutustu tarkemmin kuvaukseen ja ilmoittaudu pian!

Lisätietoja voit kysyä sähköpostitse: avoinamk(at)jamk.fi

Enroll to Jamk Open Studies course eSports Coaching (5 cr) by 15th February 2023. The course is in English and online.

Read more here

Additional info by email: avoinamk(at)jamk.fi

EduFuturan kehittämisohjelmien kick off 3.2.2023

Uudet kehittämisohjelmat käyntiin

EduFutura Jyväskylän uuden konseptin mukaisten ohjausryhmien asiantuntijat kokoontuivat 3.2. Laajavuoreen kick off-päivän merkeissä. Kokoontuminen oli uudistuneen konseptin sekä Jamkin kaksivuotisen puheenjohtajuuskauden ensimmäinen. Uudemmat kasvot pääsivät esittäytymään ja verkostoitumaan vanhojen kanssa, ja hyviä keskusteluja käytiin innostuneessa hengessä. Päivän aikana käytiin läpi uudistuneen konseptin tulevaisuutta sekä käynnistettiin uudet EduFuturan strategiaan pohjautuvat kehittämisohjelmat. Ilahduttavaa päivässä oli, että kaikki vastuuhenkilöt pääsivät paikan päälle.

Leena Liimatainen kertoo uudesta konseptista

Keskiössä vaikuttava yhteistyö

Jyväskylän ammattikorkeakoulun rehtori Vesa Saarikoski aloitti tilaisuuden korostaen puheenvuorossaan vaikuttavan yhteistyön ja selkeiden tavoitteiden tärkeyttä kolmen suuren koulutusorganisaation yhteistyössä, sekä uudistuneen EduFutura-konseptin eteenpäin viemisessä. Kehitysjohtaja Leena Liimatainen esitteli uutta konseptia, ja kertoi käynnistyvistä kehittämisohjelmista sekä niiden tavoitteista. Tämän jälkeen Jyväskylän yliopiston kehittämispäällikkö Jaakko Sivusuo piti inspiroivan puheenvuoron toimeenpanokulttuurista sekä kehittämisprojektien hallinnasta ja johtamisesta korostaen konkreettisten lyhyen aikavälin tavoitteiden, tehtävien ja aikataulujen selkiyttämisen merkitystä.

Kehittämisohjelmat alulle uusissa ohjausryhmissä

Päivän aikana kehittämisohjelmien mukaiset ohjausryhmät kokoontuivat pienryhmissä,
ja toiminta käynnistettiin projektipäälliköiden valinnalla sekä projektien konkreettisten tavoitteiden ja toimintasuunnitelmien työstämisellä.

Kehittämisohjelmat ovat:

1. Joustavat ja laadukkaat opintopolut

2. Kilpailukykyä ja elinvoimaa tulevaisuuden osaamisella ja työelämäpalveluilla

3. Kustannustehokkaat yhteiset ratkaisut

Työ jatkuu ja seuraava tapaaminen on 13.3. Laajavuoressa.

Teksti: Tiitu Laakso
Kuvat: Anni Wargh

EduFutura uuteen vuoteen uudella konseptilla ja uusilla työntekijöillä

EduFutura Jyväskylän toimintamalli uudistuu vuonna 2023. Uudet työntekijät, verkostopäällikkö ja tuottaja aloittavat tammi-helmikuussa.

EduFutura Jyväskylän yhteistyön uusi konsepti pohjautuu entistä vahvemmin EduFuturan strategiaan. Jatkossa EduFutura integroidaan oppilaitosten normaaliin toimintaan ja prosesseihin. Tehty taustatyö on luonut hyvän pohjan EduFuturan kehittämiseen myös tulevaisuudessa. Kärkitiimipohjaisesta mallista siirrytään kehittämisohjelmapohjaiseen toimintamalliin.

Kehittämisohjelmilla ja -projekteilla suurempaa vaikuttavuutta

Kehittämisohjelmat muodostuvat EduFutura-strategian lupauksista

  • Opiskelijalupaus: Joustavat, yksilölliset ja laadukkaat opintopolut
  • Yhteiskunnallinen lupaus: Kilpailukykyä ja elinvoimaa tulevaisuuden osaamisella ja työelämäpalveluilla
  • Vastuullisen resurssin lupaus: Laadukkaat ja kustannustehokkaat yhteistyötä tukevat rakenteet

Kehittämisohjelmat konkretisoituvat EduFutura-tasoisilla yhdestä kolmen vuoden mittaisilla projekteilla sekä pitkän tähtäimen uusilla avauksilla. Kehittämisohjelmien rahoitus tulee EduFuturan yhteisestä budjetista, ja niille voidaan hakea ulkopuolista rahoitusta. Yhteisestä budjetista maksetaan esimerkiksi kehittämisprojektien kustannukset, henkilöstökuluja sekä yhteisten tapahtumien kuluja.

Puheenjohtajuus siirtyy Jamkille

EduFuturan puheenjohtajuus siirtyi vuoden alussa Jyväskylän ammattikorkeakoululle. Vuodesta 2023 lähtien EF-johtoryhmän puheenjohtajakausi on kaksivuotinen, jolloin puheenjohtajaorganisaation vastuulla on muun muassa taloushallinto ja viestinnän koordinointi. EF-johtoryhmän puheenjohtajana toimii rehtori Vesa Saarikoski.

Tervetuloa Anni ja Reeta

EduFuturalle valittiin viime vuoden loppupuolella uusi verkostopäällikkö ja tuottaja. Molemmat tehtävät herättivät suurta kiinnostusta myös valtakunnallisesti.

Verkostopäälliköksi 28 hakijan joukosta on valittu YTM Anni Wargh. Wargh on viimeiset kahdeksan vuotta toiminut Hankenilla koulutuspäällikkönä, ja hän on koordinoinut yliopistojen yhteisen laitoksen, IPR University Centerin toimintaa. Verkostopäällikkö tukee ja koordinoi EduFuturan strategisia kehittämisohjelmia, vahvistaa EduFutura-koulutusorganisaatioiden henkilöstön yhteistyötä ja verkottumista sekä edistää yhteistoimintaa elinkeinoelämän ja eri sidosryhmien kanssa.

EduFuturan tuottajaksi 22 hakijan joukosta on valittu kulttuurituottaja/yhteisöpedagogi AMK Reeta Jääskeläinen. Hänellä on pitkä työkokemus muun muassa palveluiden kehittäjän ja vastaavan ohjaajan tehtävistä Jyväskylän kaupungin liikuntapalveluissa, sekä kulttuurituottajan tehtävistä. Myös EduFutura Jyväskylässä hän tulee toimimaan lukuisten taide-, tiede-, kulttuuri-, hyvinvointi- ja liikuntatapahtumien ja -tuotantojen parissa.

EduFuturan toiminnan painopisteet 2023

EduFuturan verkostomainen toiminta vahvistuu vuonna 2023 ja EduFutura-johtoryhmä on linjannut toiminnalle uudet painopistealueet. EduFutura-konseptia uudistetaan ja toiminta integroidaan tiiviimmin osaksi koulutusorganisaatioiden toimintaa kehittämisohjelmapohjaisella toimintamallilla. Yrityksille ja elinkeinoelämälle tarjotaan toimiva työelämäpalvelumalli ja samalla tehdään vaikuttavaa yhteistyötä Keski-Suomen hyvinvointialueen kanssa. Kustannustehokkuus ja yhteiset ratkaisut näkyvät kaiken toiminnan taustalla.

Lisätietoja:
Anni Wargh, verkostopäällikkö
anni.wargh@jamk.fi
p. 050 326 7044
EduFutura Jyväskylä

Italian opiskelusta Olivialle EduFutura-palkinto

Lue Olivian tarina!

Olivia Ollila, opiskelija, Jamk liiketalous

Tarinani EduFuturan opiskelijana alkoi, kun mietin ryhmänohjaajani kanssa, mitä opintoja voisin suorittaa kesällä. Hän kehotti tutustumaan EduFuturan opintotarjottimeen.

Lukioaikana olin vaihdossa Italiassa ja ihastuin tuohon saapasmaahan, sen kulttuuriin ja kieleen. Jamk ei tarjonnut italian opintoja, mutta EduFuturan kautta sitä oli mahdollista opiskella yliopiston puolella. Päädyin aloittamaan Italia kulttuurin kielenä -opinnot.

Halusin opintojen kautta lisätä kielikompetenssiani, koska tulevaisuudessa tavoittelen työtehtäviä, joissa toimisin Suomen ja Italian kontaktihenkilönä.

Pandemia-aikana kurssit järjestettiin etäopintoina, joten kävin paikan päällä tekemässä vain tentin. Se oli itselleni hyvä juttu, sillä pääsin samana keväänä Ranskaan vaihtoon ja pystyin suorittamaan opinnot sieltä käsin.

Italia kulttuurin kielenä -tunneilla opin joka kerta jotain ihan uutta italialaisuuden saloista. Opettajamme Giuseppe La Grassa oli italialainen, ja hänen tarinoidensa kautta sain syvempää ymmärrystä Italian kulttuurista ja kielestä. Tuntui kuin olisin sukeltanut itselleni tärkeään maahan uudelleen.

Giuseppe oli ymmärtäväinen ja kärsivällinen opettaja. Tunneilla hioimme äänteitä urakalla aina uudelleen ja uudelleen, eikä kenenkään tarvinnut nolostua, jos oppiminen kesti. Giuseppen intohimoinen suhtautuminen italian kieleen tarttui. Hänellä oli myös iso rooli siinä, että tunneilla oli luontevaa olla. En kokenut paineita tai havainnut vastakkainasettelua, vaikka olin ainoa Jamkin opiskelija.

Oli kyllä huikea yllätys kuulla, että minut haluttiin palkita yhtenä vuoden 2022 EduFuturan opiskelijana. Haluan kiittää sekä EduFuturaa että Giuseppeä – tämä ristiinopiskelumahdollisuus auttoi minua hurjan ison askeleen eteenpäin polullani kohti unelmiani!

Olen ottanut EduFuturan ristiinopiskelusta myös Unelmat ja inspiraatio -kurssin, mikä oli kivaa vastapainoa muihin opintoihin. Siinä sai näkymiä siihen, mitä oikeasti haluaisi tehdä.

Muille opiskelijoille sanoisin, että kannattaa ehdottomasti mennä katsomaan EduFuturan opintotarjotin. Sieltä voi löytää sellaisia kiinnostavia opintoja, mitä ei muualla ole – suorastaan ”aarteita”!

Olivia Ollila on yksi vuoden 2022 EduFutura-ristiinopiskelijoista. EduFutura Jyväskylä palkitsi kaikkiaan kahdeksan opiskelijaa menestyksekkäästä EduFutura-ristiinopiskelusta.

Teksti: Noora-Leea Hammar, Visual Friday
Kuvat: Sanna Kostamo, Visual Friday

Kuinka tehdään video CV? How to make a video CV?

Osaaminen näkyväksi video CV:llä!

Yhä useammin rekrytoinnissa pyydetään video CV:tä. Tällä videolla kerrotaan, mikä video CV on, ja kuinka se auttaa työnhaussa. Eli miten saat osaamisesi näkyväksi videolla. Videosta on tehty suomenkielinen ja englanninkielinen versio.

Video CV:n tuottamiseen on saatu EduFutura-kehittämisrahoitusta. Työryhmässä ovat olleet Antti Rautiainen Jyväskylän yliopisto, Pauliina Silvennoinen Jamk, Maiju Syvänperä Gradia, Michael Ormshaw Jyväskylän yliopisto. Videon tuotanto on Gradian media-alan opiskelijat.

How to make a video CV and how it helps in the job search? In this practical guide we will talk about the producing a video CV to help you in job searching and applications in Finland.

This video project is one example of EduFutura Jyväskylä´s development funding. Working group: Antti Rautiainen, University of Jyväskylä, Pauliina Silvennoinen, Jamk University of Jyväskylä Applied Sciences, Maiju Syvänperä, Jyväskylä Educational Consortium Gradia. Narrative: Michael Ormshaw, University of Jyväskylä. Produced by Gradia media students.

 

 

Ota haltuun valo- ja videokuvauksen perusteet!

Ota haltuun perusasiat valo- ja videokuvauksen perusteet. Ilmoittaudu mukaan käytännönläheiselle Valo- ja videokuvauksen perusteet -opintojaksolle.

Opit kameratekniikkaa, valotuksen hallintaa, värihallintaa, sommittelua, kuvakoot ja kameran liikkeet. Lisäksi opit käsittelemään valokuvia ja leikkaamaan videoita. Kurssiin sisältyy paljon käytännönläheisiä harjoitustöitä, joita voit osin suorittaa itsellesi sopivaan aikaan.

Opintojakso sisältää myös kontaktipäiviä. Lähipäivät torstaisin ja perjantaisin 9.-10.2., 16.-17.2., 23.-24.2., 9.-10.3., 16.-17.3., 23.-24.3., 30.-31.3., 5.-6.4. (pääsiäisviikko ke-to), 13.-14.4., 20.-21.4., 27.-28.4. ja 4.-5.5.2023.

Valo- ja videokuvauksen perusteet -opinnot järjestää Gradian ammatilliseen koulutuksen media-ala.

Katso tarkemmin ja ilmoittaudu 20.1.2023 mennessä: https://edufutura.fi/opiskelijalle/korkeakouluopiskelijalle/media-ala/

EduFutura-palkinnot 2022

EduFutura Jyväskylä kiittää EF-opiskelijoita, EF-oppilaitosten henkilöstöä ja sidosryhmiä kuluneesta vuodesta. EduFutura-palkinnoilla haluamme nostaa esiin EduFutura-kehittämisen kohokohtia ja saavutuksia vuodelta 2022.

Palkittavat ovat osoittaneet erityistä sitoutumista ja motivaatiota EduFutura-yhteistyön kehittämiseen ja työtunteja ja voimia säästelemättä ovat uurastaneet yhteisen päämäärän puolesta. Palkinnot jaettiin EduFuturan vuosijuhlassa 1.12.2022 Jyväskylän yliopiston Ruusupuistossa.

Vuoden 2022 EduFutura-ristiinopiskelijat:

Ainali Helmi, Hämäläinen Roosa, Pelkonen Sini, Sihvonen Veera, Tanner Miika, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian ammatillinen koulutus
Opiskelijat ovat olleet aktiivisia ja suorittaneet korkeakoulupolkuopinnot toisen asteen tutkinnon aikana. He ovat osoittaneet sitkeyttä, sitoutumista ja erityistä ajanhallintaa sekä kykyä suunnitella omaa tulevaisuuttaan niin, että saivat opinnot hienosti valmiiksi ja pääsivät Jamkiin opiskelemaan 2. asteen väylähaun kautta.

Eemil Kauppinen, Gradia-lukiot
Tunnollinen ja sinnikäs Eemil on tavoitteellinen opiskelija, joka pohdiskelee asioita syvällisesti. Analyyttinen ajattelu on hänen leipälajinsa, ja hän myös uskaltaa haastaa keskusteluun sekä kyseenalaistaa annettuja totuuksia. Eemilillä on aina myös hyvällä tavalla huumori matkassa. EduFuturan opintotarjonnasta Eemil suoritti Ohjelmointi1 -opintojakson (6 op) parhain arvosanoin (5).

Olivia Ollila, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Aidosti opiskelustaan kiinnostunut ja motivoitunut Olivia on suorittanut italian kielen ja kulttuurin moduulin opinnot menestyksekkäästi; 20 opintopistettä arvosanalla 5. Opettajan mukaan Olivia on luokassa aktiivinen ja luo positiivista ilmapiiriä.

Anni Saarela, Jyväskylän yliopisto
Anni laati EduFuturan Unelmat+Inspiraatio! -kurssilla unelmakartastaan musiikkiesityksen, jota on hyödynnetty kurssin markkinoinnissa mm. tekemällä esityksestä video. Annin ennakkoluuloton heittäytyminen ja rohkeus biisinsä jakamiseen EduFuturan kanavilla on toiminut kannustimena ja esimerkkinä myös muille opiskelijoille.

Vuoden 2022 EduFutura-opettaja: Juuso Hassi, Jamk
Juuso on tehnyt merkittävää työtä EduFuturan urheilijaopintojen ilmoittautujamäärän nousemisen eteen. Joustavalla otteella työtään tekevä Juuso on myös verkostoitumisen mestari ja hieno esimerkki siitä, miten EduFutura-oppilaitosten välisellä verkostoitumisella saadaan yhteistyö toimimaan ja opiskelijamäärät kasvamaan. Lisäksi Juuso on tarpeen tullen valmis muuttamaan ja kehittämään toimintaa, mikäli yhteistyö on sitä edellyttänyt.

Vuoden 2022 EduFutura-hallintoguru: Janniina Määttä, Gradia
Moniosaaja Janniinalla on ollut avainrooli EduFuturan talousasioiden hoidossa ja kehittämisessä. Janniina on aina kiireenkin keskellä löytänyt aikaa kuunnella ja etsiä aktiivisesti ratkaisuja mitä erilaisimpiin talousasioiden haasteisiin. Janniinan kehittäjämäinen ja ratkaisukeskeinen ote taloushallintoon on ollut korvaamaton tuki EduFutura-yhteistyössä.

Vuoden 2022 EduFutura-todeksi tekijä: Katja Tynkkynen, JYU
Katja on ystävällinen, helposti lähestyttävä ja toiset huomioon ottava tiimipelaaja. Hän on aina valmis auttamaan, kun pyydetään ja tarjoutuu myös usein oma-aloitteisesti muiden avuksi. Katja pyrkii aktiivisesti ymmärtämään niin opiskelijoiden, hakijoiden kuin henkilökunnankin näkemyksiä asioihin ja haluaa yhteistyössä löytää ratkaisuja, jotka palvelevat mahdollisimman hyvin eri osapuolia. Hän ajattelee asioita analyyttisesti ja monesta eri näkökulmasta. Katja on erittäin hyvä kuuntelija ja välitön sekä empaattinen työkaveri.

Vuoden 2022 EduFutura-opintojaksoyhteistyö: Toiminnallinen fysiologia - Enni-Maria Hietavala, JYU ja Pekka Natunen, Jamk
Enni-Maria ja Pekka ovat jo aiemmin aktiivisessa yhteistyössä suunnitelleet oppilaitosten yhteiset opintojaksot anatomiassa ja fysiologiassa. Tänä vuonna he ovat edelleen jatkaneet yhteistyötä opintojakson kehittämisen eteen ja ponnistelleet opintojen saavutettavuuden sekä joustavuuden lisäämiseksi, joka palvelee EF-strategiaa.

Vuoden 2022 EduFutura- KV-avaus / International initiative: Integration into the Finnish society – Paul Abbey, Jamk; Divya Narang, Jyväskylän kaupunki; Piia Hynynen, Jamk & Michael Ormshaw, JYU
EduFutura’s Executive Board has set as one of its key objectives for 2022 the promotion of internationalisation and vitality. This work has been actively launched and has been made concrete through the Talent Hub collaboration. In cooperation between the City of Jyväskylä and EF, the course has been jointly developed and it has been brought to the cross institutional online course catalogue of EduFutura. This new initiative by EF for international cooperation introduces students to Finnish culture, habits and practices as well as helps them to integrate into Finnish society and act as part of the community, bringing together foreign students from different EF educational institutions.
EduFuturan johtoryhmä linjasi vuoden 2022 yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi kansainvälisyyden ja elinvoiman lisäämisen. Työ on lähtenyt aktiivisesti liikkeelle ja konkretisoitunut Talent Hub-yhteistyön kautta. Jyväskylän kaupungin ja EF:n yhteistyössä opintojaksoa on yhteiskehitetty ja se on tuotu EduFuturan ristiinopiskelutarjottimelle. Tämä uusi avaus KV- ja EF-yhteistyöhön tutustuttaa opiskelijat suomalaiseen kulttuuriin, tapoihin ja käytänteisiin sekä auttaa integroitumaan suomalaiseen yhteiskuntaan ja toimimaan osana yhteisöä saattaen yhteen eri EF-oppilaitosten ulkomaalaiset opiskelijat ja lisää heidän välistään yhteyttä.

Vuoden 2022 EduFutura-teko: Kamarijamien ideointi ja toteutus – Sirpa Berg, Gradia & Eeva Oksala, Jamk
Sirpan ja Eevan ideoimat Kamarijamit ovat Suomalaisen musiikkikampuksen yhteisiä hetkiä, joihin voivat osallistua musiikin opiskelijat ja henkilöstö Gradialta, Jamkilta ja Jyväskylän yliopistolta. Kamarijamit elähdyttävät musiikinopettamista tuoden uutta ja luovaa näkökulmaa muusikkona kehittymiseen sekä yhdessä soittamiseen. Ne ovat valittuun teemaan keskittyviä toiminnallisia kokonaisuuksia, joissa nivoutuvat erinomaisesti yhteen musiikin pedagogiikka, opiskelijoiden esiintymisvalmiudet ja huippuesiintyjien konsertit.

Vuoden 2022 yhteistyökumppani: Jyväskylän Urheiluakatemia
Jyväskylän Urheiluakatemia on esimerkillisellä tavalla edesauttanut opiskelun ja urheilun yhteensovittamista kaikissa EduFuturan oppilaitoksissa. Akatemia on tarjonnut mm. asiantuntijapalveluita niin opiskeluun kuin urheiluun liittyen sekä ollut aktiivinen toimija EF-urheilijaopintojen kehittämistyössä. Jyväskylän Urheiluakatemia on tehnyt EduFuturaa tunnetuksi kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa lisäten Jyväskylän veto- ja pitovoimaa opiskelu- ja urheilukaupunkina.

EduFutura Jyväskylä onnittelee palkinnonsaajia!

Miika Tanner ja Helmi Ainali_kuva Veera Kaivola
Miika Tanner ja Helmi Ainali ovat tehneet korkeakoulupolkuopinnot ammatillisen koulutuksen aikana ja opiskelevat nyt Jyväskylän ammattikorkeakoulussa.
Eemil_Kauppinen_kuva Veera Kaivola
Eemil Kauppinen Jyväskylän Lyseon lukiosta on yksi EduFuturan vuoden 2022 -ristiinopiskelijoista. Hän suoritti lukio-opintojen ohella Jyväskylän yliopistossa Ohjelmointi1-opintojakson.
Aki_Karjalainen_ja_Eino_Leisimo_kuva Veera Kaivola
Jyväskylän urheiluakatemia on vuoden 2022 EduFutura yhteistyökumppani. Kunniakirjan vastaanottivat Aki Karjalainen ja Eino Leisimo.
Michael Ormshaw, Piia Hynynen, Divya Narang ja Paul Abbey & Talent Boost: International initiative.

Katja_Tynkkynen_kuva Veera Kaivola

Katja Tynkkynen Jyväskylän yliopistosta on todeksi tekijä.

Janniina_Määttä_kuva Veera Kaivola
Janniina Määttä Gradiasta on vuoden 2022 EduFutura hallintoguru.
Sirpa_Berg_ja_Eeva_Oksala_kuva Veera Kaivola
Sirpa Berg Gradiasta ja Eeva Oksala Jamkista ovat ideoineet Kamarijamit Suomalaiselle musiikkikampukselle.
EduFutura vuosijuhlan yleisöä 2_kuvaVeeraKaivola
EduFuturan vuosijuhlaa vietettiin Ruusupuistossa.

EduFutura vuosijuhlan yleisöä 4_kuva.VeeraKaivola

Malja palkituille!

Mikael Minkkinen, Katja Räsänen, Niina Helin, Maria Hämäläinen_kuvaVeeraKaivola16
EduFutura-tiimi Mikael Minkkinen, Katja Räsänen, Niina Helin ja Maria Hämäläinen.

Kuvat Veera Kaivola. Veera on opiskelijana Gradia Jyväskylän media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnossa, audiovisuaalisen viestinnän suuntauksessa. Hän on parhaillaan työssä oppisjaksolla Suomalaisella musiikkikampuksella.