EduFutura osallistui Jamkin InnoFlash-viikkoon tulevaisuuden osaamistarpeita kartoittavalla toimeksiannolla

EduFutura osallistui Jamkin InnoFlash-viikkoon tulevaisuuden osaamistarpeita kartoittavalla toimeksiannolla

Jyväskylän ammattikorkeakoulun InnoFlash-viikko järjestettiin jälleen 6.-10.11. InnoFlash-opintojaksolla opiskelijat luovat tiimeinä asiakaslähtöisiä ratkaisuehdotuksia työelämän aitoihin haasteisiin. Opintojaksolla opittuja innovointi-, suunnittelu- ja ratkaisumenetelmiä voi hyödyntää sekä työelämässä että myöhemmin opinnoissa. EduFutura haastoi opiskelijat pohtimaan sitä, millaisia osaamistarpeita tulevaisuudessa on ja miten EduFutura voisi tukea opiskelijoita muuttuvassa maailmassa samalla kehittäen Keski-Suomen aluetta yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa.

EduFuturan toimeksiantoa oli ratkaisemassa kaksitoista monialaista tiimiä. Päätöspäivänä kullakin tiimillä oli viisi minuuttia aikaa pitchata ideansa toimeksiantajille. Tiimeistä valittiin kolme pitämään pidemmät, kymmenen minuutin esitykset innovaatioistaan. Lopulta valittiin voittajatiimi, joka palkittiin makeasti EduFutura-kangaskasseilla ja suklaalevyillä. Kaikki tiimit olivat oivaltavasti löytäneet melko abstaktista ja pohdiskelevasta toimeksiannosta konkreettisia tarttumakohtia, joita olivat lähteneet kehittämään. Erityisesti kiitosta sai opiskelijoiden loistavat esiintymistaidot.

Opiskelijoita luokkahuoneessa
InnoFlashissa opiskelijat työskentelevät monialaisissa tiimeissä viikon ratkaisten toimeksiantajien haasteita. Opintojakso on pakollinen kaikille Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kuva: Jouni Huotari

Kaikissa tiimeissä ja tehdyissä kartoituksissa nousi esiin, etteivät opiskelijat tunne EduFuturaa lainkaan. Markkinoinnin ja erityisesti sosiaalisen median kanavien puutetta ihmeteltiin ja tähän saatiin monta kehitysideaa.

Kärkikolmikossa opiskelijoita ja työelämää lähentäviä innovaatioita sekä opintojaksoja suositteleva tekoäly

Kolmen parhaan idean joukkoon valittiin innovaatio yhteisestä alustasta, joka toisi yhteen niin opiskelijat, oppilaitokset kuin työnantajatkin. Tiimin kyselyissä oli ilmennyt, että useiden järjestelmien käyttö kuormittaa opiskelijoita ja niiden keskittäminen voisi helpottaa esimerkiksi opiskelijoiden ja harjoittelijoita etsivien työnantajien kohtaamista. Toinen kolmen parhaan joukkoon valittu idea oli chatbot, joka suosittelisi opiskelijoille juuri hänen opintoihinsa sopivia kursseja. Esitys vakuutti konkreettisuudellaan, sillä tiimi oli luonut chatbotista jo valmiin mallin esitykseen.

Voittajaideaksi valikoitui työelämän kanssa yhdessä räätälöitävä koulutuspaketti, jonka opiskelijat voisivat suorittaa parantaakseen työllistymismahdollisuuksia. Idea oli esityksistä kaikista pisimmälle viedyin ja realistisin toteuttaa. Työelämän tarpeita palvelevia koulutuspaketteja voitaisiin muodostaa jo EduFuturan nykyisestä opintotarjonnasta.

Kaiken kaikkiaan InnoFlash-viikko oli EduFuturalle todella antoisa ja antoi paljon syötteitä, joita lähteä kehittämään. Opiskelijoiden innovatiivisuus ja innostus tarttui myös toimeksiantajiin viikon aikana. EduFutura jatkaa mielellään myös tulevaisuudessa yhteistyötä InnoFlashin kanssa uusien toimeksiantojen merkeissä.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp