Opiskelijatarina: Fysioterapeutin opinnot avautuivat korkeakoulupolun kautta

Puhekupla tummalla taustalla.

Opiskelijatarina: Fysioterapeutin opinnot avautuivat korkeakoulupolun kautta

Valmistuttuaan lukiosta Helmi Ainali halusi opiskelemaan liikunta- ja terveystieteitä Jyväskylän yliopistoon. Kun ovet eivät usean pääsykoekerran jälkeen avautuneet, löysi Helmi liikuntaneuvojan ammattikoulutuksen. Hänen yllätykseksi koulutuksesta avautui EduFutura-korkeakoulupolun avulla mahdollisuus päästä Jamkiin opiskelemaan fysioterapeutiksi. Nyt Helmi opiskelee ammattiin, josta ei edes osannut haaveilla muutamaa vuotta aikaisemmin.

Jamkissa fysioterapeutuksi opiskeleva Helmi Ainali.
Helmi Ainali opiskelee fysioterapeutuksi Jamkissa.

Kun usean välivuoden jälkeen opiskelupaikkaa ei auennut Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä, päätti Helmi hakea Gradiaan opiskelemaan liikuntaneuvojaksi. Koulutus toteutettiin yhteistyössä Kuortaneen Urheiluopiston kanssa. Ensimmäisenä opiskeluvuotena opiskelijoille esiteltiin EduFutura-korkeakoulupolkua, joka mahdollisti korkeakouluopintojen aloittamisen jo ammattitutkinnon aikana ja helpottaisi pääsyä Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijaksi.

Helmi innostui heti ajatuksesta, sillä hän oli liikuntatieteellisen ohella hakenut myös fysioterapeuttikoulutukseen pääsemättä kuitenkaan sisään. Erillishaku väylän kautta, jossa kelpoisuus osoitettaisiin korkeakoulupolkuopintojen suorittamisella, kuulosti Helmille hyvältä vaihtoehdolta.

Polkuopinnot käynnistyivät toisena opiskeluvuonna

Korkeakoulupolkuopinnot alkoivat toisena opintovuonna ja sisälsivät paljon korkeakouluopiskelijoiden ensimmäisen vuoden pakollisia kursseja, kuten ICT-valmiudet, työelämäviestintä ja työelämän englanti. Lisäksi opintoihin kuuluivat sote-alan yhteiset pakolliset opinnot. Korkeakoulupolkua suorittaville opiskelijoille oli oma ryhmänsä, johon osallistui opiskelijoilta usealta Gradian alalta, Helmin lisäksi esimerkiksi lähihoitaja- ja logistiikka-alan opiskelijoita.

Helmi koki, että opiskelijoille tarjottiin paljon tukea korkeakouluopintoihin. Opintojaksoilla oli Jamkin opettajan lisäksi myös EduFuturan ”tukihenkilö”, jonka tehtävänä oli toimia tulkkina korkeakouluopettajan ja toisen asteen opiskelijoiden välillä. Helmi kokee, että hänelle oli erityistä hyötyä taustalla olleista lukio-opinnoista. Helmi uskoo, että tarjolla ollut tuki varmasti helpotti niidenkin opiskelijoiden opintoja, joilla lukiotaustaa ei ollut.

Polulla tarvitaan motivaatiota ja itseohjautuvuutta

Opinnot vaativat paljon aikataulutusta, sillä usein liikuntaneuvojaopintojen jälkeen iltapäivällä piti siirtyä Jamkille suorittamaan polkuopintoja. Helmi teki samaan aikaan liikuntaneuvojan töitä, mikä toi oman lisänsä rankkaan elämänvaiheeseen. Kova motivaatio saada opiskelupaikka fysioterapeutiksi kuitenkin vei eteenpäin opinnoissa.

Koska mahdollisuus korkeakoulupolkuun oli vasta avattu, eikä aiempia esimerkkejä polun käyneistä ollut, koki Helmi välillä opintojen suorittamisen yksinäiseksi. Opinnot vaativat paljon oma-aloitteisuutta asioiden selvittämisessä sekä kärsivällisyyttä ja epävarmuuden sietämistä, kun sataprosenttista varmuutta opiskelupaikan saamisesta ei tässä vaiheessa vielä ollut.

Lopulta Helmi valmistui liikuntaneuvojaksi ja sai korkeakoulupolun kautta opiskelupaikan Jyväskylän ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalta fysioterapeuttikoulutuksesta. Samana keväänä Helmi pääsi myös sairaanhoitajakoulutukseen ja hän sai mahdollisuuden valita, kumman opiskelupaikan ottaa vastaan. Valinta oli vaikea, mutta Helmi päätyi siihen, ettei halunnut heittää kovaa työtään hukkaan, vaan jatkoi valitsemallaan polulla.

Polulta korkeakouluun

Opinnot alkoivat syksyllä 2022. Alussa haasteita tuotti se, että Helmillä oli jo valmiina iso osa ensimmäisen vuoden opinnoista, jolloin hän oli pidemmällä opinnoissa kuin muut samaan aikaan aloittaneet. Silti Helmi koki tarvitsevansa yhtä lailla sitä ohjausta ja tukea, mitä ensimmäisen vuoden opiskelijoille yleensä tarjotaan.

Vähitellen asiat ovat alkaneet loksahtamaan paikoilleen ja Helmi pääsi hyvin osaksi vuosikurssiaan. Hän kokee, että yksi paras asia opinnoissa on ollut nimenomaan kanssaopiskelijat, joiden kanssa hän viettää myös paljon vapaa-aikaa. Lisäksi aiemmista liikuntaneuvojan opinnoista on ollut hyötyä.

Koska Helmillä on takanaan jo 30 opintopistettä korkeakouluopintoja, on hänellä mahdollisuus suorittaa opintoja nopeammalla tahdilla kuin kanssaopiskelijat. Helmi kuitenkin kokee tärkeämmäksi sen, että saa käydä kursseja yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Tarvittaessa hän voi ottaa myös rennommin opintojen suhteen, kun muut ottavat häntä kiinni kursseilla, jotka hän on jo suorittanut.

Lisäosaamista EduFutura-kursseilta

Vaikka Helmi kokee tulevat fysioterapeutin työt omakseen, jäi häntä silti mietityttämään mahdollisuus sairaanhoitajaopinnoista. Helmi on myös pohtinut mahdollisuutta suorittaa lähihoitajaopintoja Gradiasta EduFuturan kautta syventääkseen osaamistaan sosiaali- ja terveysalalla.

Korkeakoulupolku sekä toisen ja korkea-asteen saumaton EduFutura-yhteistyö mahdollisti Helmille opintopolun, josta hän ei osannut edes unelmoida. Vaikka polku olikin uusi ja saattoi tuntua välillä sekavalta, kokee Helmi kaiken olleen vaivan arvoista. Hän haluaakin kannustaa myös muita opiskelijoita rakentamaan omannäköistä tulevaisuuttaan EduFutura-opintojen avulla.

Lue lisää korkeakoulupolusta täältä: edufutura.fi/opiskelijalle/ammattiinopiskelevalle/korkeakoulupolku/

Teksti: Maiju Asuja

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp