Me kasvatamme hyviä ihmisiä, jotka ovat taitavia koodaamaan.

Lähde yhteiselle matkalle uudistamaan koulutusta ja oppimista.

Millainen koulu olisi, jos se keksittäisiin tänään?

Mitä jos ensin miettisimme, millaista maailmaa olemme rakentamassa ja suunnittelisimme koulun sen pohjalta? Millainen olisi koulu, jonka pohjalla ovat perusajatukset ihmisyydestä, maailmankuvasta, potentiaalista, vaikeuksien kautta oppimisesta, ja elämän mittaisesta matkasta? Näistä kysymyksistä alkunsa on saanut Koodarikoulu, jota suunnittelemme Jyväskylään.

Koodarikoulun filosofia

Koodarikoulun ytimessä ovat yhteiset käsitykset maailmasta, ihmisistä, oppimisesta ja opettamisesta. Ne muodostavat perustan koulun toiminnalle ja päätöksenteolle sekä ohjaavat koulun muodon ja pedagogiikan jatkuvaa kehittämistä.

Maailmankuva

Ihmiskunta on yhteisö ja maailma on yksilöiden joukkuepeli. Maailma muuttuu jatkuvasti ja jokaisen on annettava panoksensa sivistyksen eteenpäin viemiseksi.

Ihmiskäsitys

Ihminen on hyvä, jalo ja täynnä kyvykkyyksiä. Ihmisen tarina on kasvutarina ja elämä on jatkuvan oppimisen mahdollistaja. Jokainen meistä on erilainen ja itsessään arvokas.

Oppimiskäsitys

Oppimisen tavoite on ihmisen potentiaalin vapauttaminen. Opimme yksilöllisesti ja kasvamme kohtaamisten, kokeilujen, kokemusten ja vaikeuksien kautta. Oppiminen on matka kohti eettistä, moraalista ja tiedollista kypsyyttä.

Oppimisympäristö

Turvallinen ympäristö oppimiselle syntyy jokaisen ihmisen arvostamisesta ja henkilökohtaisesta kohtaamisesta, luottamuksen ilmapiiristä sekä tarkoituksenmukaisuudesta. Oppimisen tavoitteen ja metodin on oltava sopusoinnussa keskenään. Reflektointi ja keskustelu ovat tärkeitä oppimisen keinoja.

Opettajan rooli

Kyvykkäiden, ihmisiä kohtaavien opettajien rooli on keskeinen. Opettaja on rinnallakulkija, valmentaja ja luotettava keskustelukumppani, joka opettaa tietoja, taitoja ja asenteita, luo oppimisympäristön ja ohjaa oppimista kohti päämäärää. Se, millainen opettaja on ihmisenä, on tärkeämpää kuin mitä hän opettaa.

Kypsä ihminen

Kypsä ihminen tukee yhteiskunnan kehitystä ja jatkuvuutta omalla kyvykkyydellään. Hänellä on realistinen ja ehjä minäkuva, kyky ottaa ja kantaa vastuuta sekä resilienssiä kohdata haasteita. Hän suhtautuu muihin arvostavasti, kunnioittavasti ja hyväksyvästi, ja omaa vahvat sosiaaliset ja tunnetaidot.

Kehityshaluisten joukkue

Kukoistavan yhteiskunnan rakentamiseen tarvitaan jokaista ihmistä ja siksi Koodarikouluun voi hakea kuka tahansa. Koulun oppilaita kuitenkin yhdistää halu ja kyky kehittyä ihmisinä ja koodauksen ammattilaisina. Odotamme heiltä korkeaa motivaatiota, intohimoa opiskeltavia asioita kohtaan, kykyä oppia ja edellytyksiä kasvaa sekä yksilöinä että osana yhteisöä. Jo hakuprosessin aikana heistä muodostetaan yhtenäinen joukkue, jossa yksilöiden erilaiset kyvykkyydet täydentävät toisiaan ja joka jatkaa opintoja yhdessä, toisistaan huolehtien ja kirittäen.

“Jos haluat mennä nopeasti, mene yksin. Jos haluat mennä pitkälle, menkää yhdessä.”

Yhteisöllisyys näkyy niin koulun filosofiassa, opetuksessa kuin toimintatavoissa. Oppiminen tapahtuu yhteydessä muihin ja koulussa opitaan yhteisöllisiä kyvykkyyksiä ja valmiuksia. Myös yhteys koulun ulkopuolelle on tärkeää – siksi koulu toimii läheisessä yhteistyössä paikallisten yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Kaikki koulun kanssa tekemisissä olevat ihmiset muodostavat yhteisön, joka käy jatkuvaa dialogia koulun kehittämiseksi.

Koodarikoulun muoto

Koodarikoululla on universaali ydin, mutta paikallinen muoto. Koulun sisältö, menetelmät ja toteutustapa on muotoiltu filosofiaan perustuen, mutta kotipaikkaansa Jyväskylään sopien.

Sijainti

Jyväskylä on suomalaisen koulujärjestelmän koti ja sivistyksen kehto. Se tarjoaa globaalissakin vertailussa erinomaisen ympäristön Koodarikoululle ja oppimiselle, jossa yhdistyy luonto, liikkuminen ja urheilu, taiteet ja tieteet.

Sisältö

Koodarikoulussa opitaan kaikki keskeiset ammattimaiseen ohjelmistokehitykseen tarvittavat tiedot ja taidot, mukaan lukien tekoäly. Lisäksi opiskelu sisältää esimerkiksi liikuntaa ja joukkueurheilua, filosofiaa, syventäviä opintoja tieteistä ja kokemuksellista taidetta.

Kieli

Opinnoissa käytetään sekä englantia että suomea. Jokaisen on opiskeltava opintojen aikana vähintään suomen kielen perusteet, mikä mahdollistaa integroitumisen yhteisöön ja luontevan keskustelun paikallisten kanssa.

Menetelmät

Yksityiskohtaiset opetusmenetelmät ja käytettävä pedagogiikka ovat jatkuvan tarkastelun kohteita. Oppimistyyleinä käytetään ohjausta ja opetusta, vertaisoppimista sekä ryhmä- ja yksilökeskusteluja.

Opettajat

Koulussa on yksi opettaja jokaista 3–4 oppilasta kohden. Jokaisella vuosikurssilla on matkassaan samat opettajat koko opintojen ajan. Opettajat ovat kuin olkapäitä, joille opiskelijat voivat nousta seisomaan ja nähdä pidemmälle kuin opettajansa.

Toteutusmuoto

Opintojen kesto on 2–4 vuotta ja ne tapahtuvat lähiopetuksessa Keski-Suomen alueella. Opiskelu on oppilaille maksutonta ja he voivat saada opintoihinsa myös rahallista tukea.

Hyviä ihmisiä, hyviä koodareita

Koodarikoulu kasvattaa ihmisen luonnetta, käytöstä ja asenteita, ja pyrkii nostamaan kaikin tavoin tekemisen ja olemisen tasoa. Oppilaat oppivat oppimaan, kohtaamaan epävarmuutta ja vastoinkäymisiä, ottamaan ja kantamaan vastuuta sekä näkemään roolinsa osana yhteisöä ja koko ihmiskuntaa. Heidän minäkuvansa vahvistuu, he oppivat palvelun asennetta ja oman toiminnan vaikuttavuutta, ja matkan aikana ymmärtävät kaikkien näiden oppien merkityksen.

Koulusta valmistuu paitsi akateemisesti oppineita ja työelämän kaipaamia huippuosaajia, myös kokonaisvaltaisesti hyvinvoivia kypsiä ihmisiä sekä hyviä isiä ja äitejä, veljiä ja siskoja, ammattilaisia ja yhteisön jäseniä. Tällaiset osaajat tuovat ympärilleen positiivista vaikutusta ja yhteiskunnallista arvoa. Heillä on kyky nostaa mitä tahansa yhteisöä ja auttaa ratkomaan ihmiskuntaa koettelevia globaaleja ja lokaaleja ongelmia.

Kehittyvä koulu

Koodarikoulu kehittyy jatkuvasti ja sen kanssa tekemisissä olevat ihmiset kokoontuvat säännöllisesti pohtimaan opittua, tutkimaan kehityskulkuja ja suunnittelemaan koulun toimintaa. Yhteinen maailmankuva sekä ihmis- ja oppimiskäsitys toimivat kaiken perustana, ja niiden pohjalta kehitetään koulun toimintamallia, opetusmuotoa ja pedagogiikkaa eteenpäin. Koulun toiminta pyrkii elämään todeksi perusperiaatteita ja muotoa, ja oppimisympäristö mahdollistamaan niiden toteuttamisen. Johdonmukaisuus on avainasemassa kaikessa kehitystyössä.

Nämä periaatteet ovat ohjanneet myös koulun suunnittelua, johon on osallistunut laaja joukko ihmisiä ja osaajia tieteen, taiteen, urheilun, kasvatuksen ja elämän eri osa-alueilta. He ovat jakaneet halun uudistaa oppimista ja ajattelua koulutuksen taustalla sekä antaa panoksensa uudenlaisen koulun suunnittelulle.

Yhteistyö

Kutsumme yhteistyöhön kansainvälisiä ja paikallisia toimijoita, joille on sisäänrakennettuna jatkuva oppiminen ja kehittyminen sekä halu tukea positiivisia kehityskulkuja yhteiskunnassa ja maailmassa. Etsimme kumppaneita edistämään koulutuksen ja oppimisen uudistamista sekä tuomaan mukaan osaamisensa teknologiaa ja tekoälyä hyödyntävien ratkaisujen kehittämisessä, globaalien ongelmien ratkaisemisessa ja sivistyksen eteenpäinviemisessä.

Tarjoamme mahdollisuuksia kansainvälisiin harjoitteluihin ja yritysprojekteihin sekä yhteisöllisiin kehityshankkeisiin paikallisesti. Aloitamme kumppanuusneuvottelut keväällä 2024.

Koodarikoulun suunnittelutyö valmistuu vuoden 2024 aikana ja koulu aloittaa vuonna 2025.

Oppimisen uusi aikakausi alkaa tästä.