Koulutusyhteistyötä yli yhteisörajojen

Opiskelijoita tarvitaan onnistuneen yhteistyön rakentamisessa

Kunniakirja ja hymyilevä nainen.

Koulutusyhteistyö on viime vuosina ottanut monenlaisia askeleita eteenpäin Suomessa. Jyväskylän oppilaitosyhteistyön, EduFuturan, erikoisuudeksi mielletään yleensä toisen asteen oppilaitosten ottaminen mukaan yhteistyöhön, siinä missä muualla on keskitytty korkeakoulujen väliseen työskentelyyn.

Jyväskylän oppilaitosyhteistyöllä on kuitenkin mielestäni myös toinen, vielä mielenkiintoisempi puoli, nimittäin yhteistyö yli yhteisörajojen. Jokaisessa yhteisössä on ihmisiä erilaisissa rooleissa – opiskelijoina, henkilöstönä, johtajina. EduFuturassa kehittämistyötä tekevät kaikki.

Erityisesti opiskelijoilla on mielestäni valtava merkitys EduFuturan kehittämisessä. Koulutuksen ja kasvatuksen asiantuntijuus on kiistatta tärkeä osa ristiinopiskelun rakentamista. Nopeasti muuttuvassa maailmassa kenties paras kosketus ja ymmärrys opiskelijan arkeen vaikuttavista tekijöistä on kuitenkin juuri opiskelijoilla itsellään.

Siksi opiskelijoita tarvitaan onnistuneen oppilaitosyhteistyön rakentamisessa. Toimeentulo, todellinen opiskelun aiheuttama työmäärä, paineet valmistua ja hakeutua seuraaviin opintoihin tai työelämään sekä kunnianhimoiset harrastukset opintojen ohessa ovat vain muutamia opiskelijoiden elämää koskettavia tosiasioita, joiden esillä pitäminen on ollut todella tärkeää EduFuturaa kehitettäessä. Ristiinopiskelun kun on tarkoitus nimenomaan tukea opiskelijan opintopolun rakentumista ja etenemistä.

Toisaalta olen ilokseni saanut nähdä, kuinka yksilöllisyys on nostettu EduFuturan tavoitteiden keskiöön. Juuri yksilöllisyys ja joustavuus auttavat edellä kuvaamieni arjen haasteiden kanssa pärjäämisessä. Silloin omaan tarpeeseen vastaavia opintoja pystyy tekemään niin kuin ne parhaiten sopivat omaan lukujärjestykseen ja arkeen.

Yliopistoissa kukoistava periaate tasavertaisesta osallistumisesta yhteisön päätöksentekoon ja kehittämistyöhön kukkii vaivihkaa oppilaitosten yhteistyössä. Opiskelijoiden osallisuus ja aito, oppilaitosrajat ylittävä yhteistyö voivat hyvin tulevaisuudessa toimia Jyväskylälle merkittävänä vetovoimatekijänä – päällimmäisenä kun omaan mieleeni jää EduFuturasta juuri erinomainen ilmapiiri, jollaista harvassa sidosryhmäyhteistyössä tavoittaa aivan samalla tavalla.

Tulevaisuutta ajatellen elämme hyvin olennaista hetkeä, sillä juuri nyt EduFutura-opintotarjotin on ensimmäistä kokonaista lukuvuotta tarjolla. Nähtäväksi jää, kuinka muutenkin raskaana ja haastavana etäopiskelun hetkenä opiskelijat intoutuvat hyppäämään uuteen. Uskon kuitenkin, että oppilaitosten henkilöstö ja opiskelijat jatkavat ahkerasti ja väsymättä yhteistyön kehittämistä. Jyväskylän koulutusperinteellä on valoisa tulevaisuus.

Jaa:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Kirjoittaja:

Ira Vainikainen

Ira Vainikainen opiskelee yhteiskuntapolitiikkaa Jyväskylän yliopistossa. Hän toimi viime vuonna Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta JYY:n puheenjohtajana ja osallistui mm. EduFuturan Oppimisen uudistaminen -kärkitiimin toimintaan. Ira Vainikainen on palkittu Vuoden 2020 EduFutura vaikuttaja -palkinnolla.